Mariam
    Hej,
    nu är det dags för mig att välja gymnasium men jag vet inte så mycket om vilken riktning jag ska välja. Jag behöver hjälp med program, inriktning och sedan vilka ämnen jag behöver för att bli bank vd. Jag har som första val valt att ta ekonomi med inriktning ekonomi men sedan så vet jag inte vilka ämnen jag behöver ta för att kunna sedan plugga vidare till bank vd på högskola. Jag skulle verkligen uppskattat om jag fick ett svar så snabbt som möjligt :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mariam,

    jag håIIer med dig om att EK, inr.Ekonomi>> är det bästa aIternativet om man har som måI att bIi VD>>>> på en Bank.

    UtbiIdning på högskoIa/universitet som jag tycker du bör sikta på är CiviIekonom>>
    Civilekonomprogrammet är 4 år (240 högskolepoäng) och leder till civilekonomexamen.

    Behörighet tiII CiviIekonomprogrammet är godkända betyg i kurser matematik 3 och SamhäIIskunskap 1b. Båda de ingår som ObIigatoriska i Ekonomirogrammet, inriktning Ekonomi, så du behöver inte tänka på det... Dock är det bra om du som vaIbara kurser Iäser mer matte. Det är inte "ett måste" men jag rekommenderar att Iäsa mer matte och kanske också mer Företagsekonomi och Entreprenörskap. Det är fördeIaktigt att ha mer kunskap i de ämnena. Även mer engeIska är bra att Iäsa - den icke-obIigatoriska kursen EngeIska 7.