Sophia
    Hej!

    Jag vill läsa till socionom och för att vara behörig så ska man ha läst (bl.a.) matematik 2a eller 2b eller 2c (i det gamla systemet matematik B).

    Jag läste endast matematik 1b i gymnasiet och jag undrar nu följande:

    * När det i behörighetsbeskrivningen står "eller", menar de verkligen "eller"? Alltså att man kan komma in om man endast läst exempelvis matematik 2a?
    * Jag läste på studentum att 2c är en fortsättningskurs på 1c, betyder det att jag endast kan läsa 2b eftersom jag läst matematik 1b?
    * Eftersom jag inte har betyg i kursen redan så är jag studiestödsberättigad, eller hur?
    * Var kan jag hitta bra information om hur jag söker in på komvux?

    Tack på förhand! Mvh Sophia

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Sök matte 2a; det är lättare att få högre betyg i den. Du blir behörig med 2a.

    Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Vilken kommun är det?

    Ang.Studiemedel... Viktigt att veta vilket kalenderår som du fyller 20 år. Vilket år är det?