Hanna
    Vad krävs för att bli tulltjänsteman/väktare? Vilken linje är bäst att gå? Om jag vill bli hundförare inom de 2 yrkena, kan jag gå naturbruk hund då och sedan plugga vidare? Eller ska jag gå t.ex sam istället?

    Undrar också vad som krävs för att bli barista/bartender? Grunden till det är väl restaurang och livsmedel-programmet? Krävs det vidare studier eller kan jag börja jobba som det direkt efter gymnasiet?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!

    Om man vill bli Barista, är det Restaurang- och livsmedelsprogrammet som rekommenderas i första hand.

    Om man vill blir Tulltjänsteman, är det Tullverket som utbildar och eftersom det är olika yrken de utbildar till så ställs det också olika krav.

    Det är vad Tullverket uppger på sin hemsida:

    "Kraven för olika tjänster ser olika ut och beskrivs i aktuella jobbannonser. Det finns dock några generella krav. För att bli anställd vid Tullverkets brottsbekämpning krävs kunskaper motsvarande lägst 3-årigt program på gymnasiet med lägst betyget E i Svenska/Svenska som andraspråk 3, Engelska 6, Samhällskunskap 1b och Matematik 1a, 1b eller 1c. Du ska vara svensk medborgare och ha körkort för bil.

    För att bli anställd som handläggare, analytiker, kvalitetssäkrare, tullinformatör eller tullrevisor inom Effektiv handel formuleras kraven lite olika beroende på befattning. Det kan vara krav på Yrkeshögskoleutbildning, alternativt studier á minst 90 högskolepoäng (3 terminer) inriktning inom till exempel spedition, logistik, ekonomi eller juridik. Ibland krävs en akademisk examen inom till exempel juridik, ekonomi eller samhällsvetenskap om minst 120 poäng. Ibland kan arbetslivserfarenhet inom vissa områden vara ett alternativ till examen."

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Angående den delen av ditt svar som handlar om att bli hundförare, så kan du läsa om yrke som "hundförande vakt" på den här sidan. Det finns också många andra yrkesbeskrivningar på www.framtid.se och du får gärna läsa på om olika yrken.

    Det finns för övrigt inte en enda väg in till att bli Hundförare. Man kan läsa på Naturbruksprogrammet, inriktning Djur (profil: Hund) eller så kan man läsa på ett annat gymanasieprogram och ha "hund" som fritidsintresse - och ändå komma till samma mål: att få jobba som hundförare.

    Du nämner "hundförare inom Tullverket och som vakt" i din fråga. Det finns också andra sortens hundförare: hundförande polis eller så finns det också terapihundar som jobbar bl a på ålderdomshem och man kan vara hundförare för en terapihund också.

    Svar på din fråga om vad man bör läsa på gymnasiet för att bli hundförare är, alltså, att det inte finns ett enda svar. Der finns många olika vägar till samma mål.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig och jag önskar dig lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare