Hej Håkan!

    Ja, man kan gå Ekonomiprogrammet för att senare kunna bli Bilförsäljare>>

    men annars så kan man gå Fordons- & transportprogrammet>>

    inriktning Transport>> där du lär dig köra bil.

    Man kan också gå Handels- och administrationsprogrammet>>

    eller ngt annat gymnasieprogram.

    Det finns ingen utbildning i Sverige idag (i alla fall så vitt vi vet) som leder specifikt till yrket Bilförsäljare>> utan man behöver ha intresse och kunskap om bilar, känsla för service (trevligt kundbemötande) och man blir upplärd på arbetsplatsen. Meriterande för den, som vill bli bilförsäljare: att man har körkort, att man har kunskaper inom försäljning och kunskaper om bilar.

    En fördel i att läsa på Handels- och administartionsprogrammet är att man kanske kan gå APL (praktik) hos en bilförsäljare och på så sätt "få en fot in" i branschen. På ekonomiprogrammet ingår inte praktik (då det är ett högskoleförberedande program).

    Ett problem kan uppstå i fall du går Ekonomiprogrammet och efter det inte får jobb som bilförsäljare (av någon anledning - t.ex du ändrar dig och vill göra ngt annat eller inga lediga jobb finns som Bilförsäljare) - du kan givetvis söka Praktik som bilförsäljare.. men det kan inte garanteras att du får praktikplats just i den branschen. Då du inte lär dig något yrke på Ekonomiprogrammet, kan det bli en återvändsgränd. I fall du inte vill eller kan komma in på högskola... vad gör du i så fall?

    Fördelar med yrkesprogram är att du lär dig ett yrke och kan "i värsta fall" ta ett jobb inom det yrke som du har lärt dig och sedan när du har ett jobb söka ett nytt jobb - Bilförsäljare. Det är alltid lättare att få ett nytt jobb, när man redan har ett (tillfälligt) jobb.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA