Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ella, yrket Arkitekt kräver i Sverige en högskoleutbildning som för Särskild behörighet kräver godkända betyg i följande gymnasiala kurser Matematik 3, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b.
    I Samhällsvetenskapsprogrammet >> ingår inte matematik 3 som en obligatorisk kurs och inte heller naturkunskap 2. Det är alltså de två kurserna som du behöver välja på gymnasiet (om du får möjlighet till det) eller så behöver du komplettera med de kurser Efter gymnasiet.
    *****
    Läsa matematik 3 för de elever som vill, brukar erbjudas på SA, men kan inte garanteras. Vid begränsad lärarkapacitet /lärarbrist/ måste rektor prioritera de Obligatoriska kurserna. Matte 3 och/eller Naturkunskap 2 kan jag inte lova dig att du ska få läsa på SA.
    Däremot ingår Samhällskunskap 1b i SA. Men du behöver både uppnå Kraven för Examensbevis + även ha godkända betyg i alla de kurser som krävs för Särskild behörighet.

    Liselotte
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag vill tipsa om utbildningar inom yrkeshögskola - https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering

    OCH https://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/byggprojektor-bim-solna

    samt https://www.yhguiden.se/utbildning/vetlanda-larcentrum/trahusprojektor

    Det finns alltså icke-akademiska utbildningar, dvs inom andra skolformer än högskola/universitet som också kan leda till att man kan jobba som en sort "arkitekt" eller i alla fall med vissa arbetsuppgifter som kan ingå i yrket "arkitekt".
    ***
    Jag vill också påpeka att det finns andra Arkitekt-yrken, ex. Inredningsarkitekt> och Landskapsarkitekt>.

    Studie- och yrkesvägledare