Vera
    Hej!
    Jag går i nian nu och jag ska snart göra mitt gymnasieval. Men jag behöver lite hjälp. När jag blir stor så vill jag bli psykolog men jag vet inte riktigt vilken gymnasielinje jag bör gå på för att direkt kunna börja plugga vidare till det efter studenten, alltså jag vill inte behöva gå på komvux eller liknande.
    Så vilken gymnasielinje bör jag gå på om jag vill bli psykolog?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Vera!

    för att få jobba som psykolog>> i Sverige behöver man få examen och sedan även legitimation. Man måste läsa på psykologprogrammet. Behörighet till det är Grundläggande behörighet + godkända betyg i matte 2 och samhällskunskap 1b.

    Man kan därför bli behörig på i princip vilket gymnasieprogram som helst. Ett bra val är t.ex Vård- och omsorgsprogrammet>>

    VO är ett yrkesprogram, man lär sig ta hand om människor, jobba inom vården. Det gör psykoIoger ofta - jobbar inom vården, men psykoIogen kan även jobba på andra stälIen som t.ex på Arbetsförmedlingen.

    På VO behöver man läsa Engelska 6 och Svenska 3, vilket man kan göra som kurser inom programfördjupningen - för att få grundläggande behörighet till högskolestudier, och det är varje elevs rättighet.

    För särdkild behörighet välj Matte 2a, som också får läsas som programfördjupande på VO, se i Programplanen för vo>>

    Samhällskunskap 1b behöver man inte läsa på VO, eftersom man läser Samhällskunskap 1a2 och 1a1 som sammanlagt utgör 1b kurs.

    På så sätt blir man på VO behörig till att söka till Psykologprogrammet direkt efter gymnasiet. Fördelar med att läsa på ett yrkesprogram (jämfört med högskoleförberedande) är flera:

    1). under gymnasiet kan man läsa som Lärling>>, vara på en arbetsplats en hel del, och inte bara i skolan (variation) och samtidigt få "dubblad inkomst" då lärlingsersättning är idag 1000 kr/månad utöver studiebidraget från CSN;

    2) efter gymnasiet kan man jobba ett tag - t.ex som Undersköterska>> - innan man sedan söker till högskola; man kan också direkt söka till högskola och arbeta som Undersköterska eller hemtjänstpersonal, som elevassistent eller personlig assistent extra, vid sidan av studierna på högskolan och/eller på sommarloven (få extrainkomst och arbetslivserfarenhet).

    Visserligen kan man läsa på många andra gymnasieprogram också och bli behörig till Psykologprogrammet, t.ex alla högskoleförberedande program (utom Estetiska och Humanistiska, där man får lägga till extra matte eftersom endast matte 1b ingår som en obligatorisk kurs) har alla kurser som krävs - inbyggda i programmen, som obligatoriska kurser. Det är säkert roligt att läsa gymnasiala kurser i Psykologi på gymnasiet, men det krävs inte för att bli behörig till psykologprogrammet. Men på Vård- & omsorgsprogrammet läser man Psykologi 1 som en obligatorisk kurs och Psykologi 2b får man läsa som programfördjupande (valbar) kurs.

    Hälsningar

    Mikael SYV