Linnea
    Jag tänte söka till några engelska universitet och undrar på vilken nivå ungefär som krävs i matematik om de vill att man ska ha läst A Level/IB Higher Level Mathematics, så vad kan det översättas som i svenska kurserna? (Matte 1,2,3,4 eller 5) Eller ännu högre? Tack för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    enligt info på Antagning.se motsvarar IB Mathematics Higher Level den svenska kursen Matematik 5.

    Se själv på den här sidan>>

    Du kan också göra så här - kontakta de engeska universitetens antagningsavdelningar och fråga om du kan det som man läser inom matte 5 i Sverige,om det räcker för att anses som behörig. Du kan skicka dem info om vad som ingår i kursen matte 5 - du kan kopiera matteuppgifter från Översikt i kursen Matte 5>>

    och ännu ett tips: ställ din fråga i Mattebokens forum>>

    Hälsningar

    Mikael SYV