Daniel
    Hej!

    Här kommer ännu en student som är orolig över hur borttagandet av BIex kommer förändra antagningskraven.
    Jag har sett att tidigare studenter som ställt frågan fått svaret att UHR inte genomfört någon analys huruvida antagningskraven kommer förändras när BI och BIex slås samman. Jag menar att det är alldeles för tidigt att göra detta, BIex behöver förlängas. Skillnaderna mellan BI och BIex är fortfarande stora. Iallafall på de utbildningar jag är intresserad av.

    Det jag undrar är, är det UHR som bestämt att BIex ska tas bort?
    Jag köper inte riktigt motiveringen "Ditt meritvärde räcker kanske inte till, så satsa på högskoleprovet". Högskoleprovet ska vara ett komplement, inte vår enda väg in.
    Vi som ska söka till högskolan såhär i övergångsperioden mellan det gamla och nya betygssystemet ska inte behöva lida bara för att UHR (om det nu är de) har struntat i att göra någon analys.
    Det känns inte rätt att äldre elever, de med det äldre betygssystemet, kommer att konkurrera ut oss bara för att det rådde mvg-inflation på deras tid.

    Jag känner att jag vill försöka kontakta de som har bestämt detta, men jag vet inte vilka de är. Vet ni?

    Mvh, Daniel.
    • Anna : Det är Utbildningsdepartamentet som är ansvarig i den frågan, och epost till dem är [email protected] jag utökar också mitt svar tiII dig nu.
    • : Tack så väldigt mycket! Jag har skrivit till dem nu. Håller också tummarna, det här är ett problem för många.
    • Liselotte : Håller med dig om att det är ett problem för många och håller också tummarna för att det blir ändrat/förlängt med BIex! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej DanieI!

    Info om att BIex urvalsgruppen infördes under en 3års period har varit känd "från början" och finns bland annat att se på Antagning.se

    Ärligt talat, så vet jag inte vart man kan överkIaga, men ska försöka få reda på det. Tror tyvärr inte det hjälper att överklaga, för att vi vid upprepade tillfällen frågade Universitets- och högskolerådet om det ev. kan bli förlängd, BIex urvalsgruppen - och vi fick varje gång svar - Nej, det kommer det inte att bli.

    Du kan skriva eller ringa till Universitets- och högskolerådern, till Antagning.se och till Helene Hellmark Knutsson, som är minister för högreutbiIdning och forskning /för att nå henne kontaktar man Regeringskansliet>> - och vi hoppas det ger resuItat.

    Jag ska personIigen hålla tummarna!!!

    ANNA

    Hej igen,

    Här är epostadress tiII UtiIdningsdepartementet på Regeringskansliet, som den fråga hör till: [email protected]

    Fler kontaktuppgifter är:

    Uppgift om vem som "äger frågan" om BIex gruppens "vara eller icke-vara" fick vi från UHR, Universitets- och Högskolerådet dvs det är UHR som hänvisar till Utbildningsdepartementet.