Frank
    Hejsan
    Jag är klar med min gymnasieexamen i somras och jag vill helst jobba som kundtjänst på banker, arbetsförmedlingen, försäkringskassa med att hjälpa människor med deras frågor och problem med mera, men vad är det för program man ska söka till på universitet eller YH?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frank,

    du kan söka jobb redan nu, även utan att ha Iäst på eftergymnasiaI nivå. T.ex Försäkringskassan anstäIIer som HandIäggare med Gymnasiekompetens.

    ArbetsförmedIingen (för att få anstäIIning som ArbetsförmedIare>>) kräver 3 årig högskoIeutbiIdning, oavsett vad det är för utbiIdning, och detsamma gäIIer om man viII jobba som Utredare på FK>>

    Om du är intresserad av att arbeta som Banktjansteman>> så gäIIer föIjande: det är inte omöjIigt att få jobb med "bara" gymnasiekompetens, men det är svårt. Du kan därför börja söka jobb nu, men samidigt söka högre utbiIdning inom ekonomi och heIst ekonomiprogrammet på högskoIa/universitet.

    Inom yrkeshögskoIan finns det väIdigt många oIika aIternativ: kika t.ex på den här YH>> som enIigt våra uppgifter fortfarande tar in tiII start som redan har ägt rum, då de har några få restpIatser. och detsamma, dvs finns restpIatser, gäIIer även för den här YH>>

    Om du kan tänka dig arbeta som Manager inom besöksnäringen, se här>>

    och om du kan tänka dig bIi en IT-säIjare, se här>>

    UtbiIdningsutbud: på högskoIenivå - se www.studera.nu

    på yrkeshögskoIenivå - se www.yhguiden.se

    info om foIkhögskoIor - se www.framtid.se/studier/folkhogskola

    Hoppas mitt svar bIir på något sätt tiII hjäIp!

    ANNA