Felicia
    Hej!
    Vilken inriktning inom teknik-linjen borde jag välja om jag vill bli arkitekt?
    Jag tänker främst att jag vill jobba med att rita upp planritningar, men även inreda en del.
    Och vad heter den sorts arkitekt jag tänker på?
    Tack på förhand för svar!

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Felicia!

    Framtid.se kan läsa om flera olika arkitektyrken.

    antagning.se kan söka bland många olika arkitektutbildningar med olika inriktingar och på olika skolor.
    Arkitekter har olika arbetsuppgifter men det jag tror att du tänker främst på är fysisk planerar och planarkitekt, ett exempel på utbildning till det hittar du här.

    Beroende på utbildning om det är arkitekt eller fysiskplanerar kan du behöva olika förkunskaper, dvs läst olika kurser.
    Planarkitekt kräver bland annat grundläggande behörighet och matte 3b/3c och samhällskunskap 1b/ 1a1+1a2
    Andra arkitektutbildningar kräver att du har grundläggande behörighet men också läst matematik 3b/3c, naturkunskap 2, amhällskunskap 1b/1a1+1a2, Naturkunskap b kan ersättas av kemi 1 och fysik 1a/1b1+1b2

    Här kan du läsa om teknikprorammet och här kan du se programplan. I programplanerna kan du se vilka kurser som ingår och kan då jämföra med vilka kurser som du behöver läsa för att vara behörig att söka önskad universitetsutbildning.
    Som du ser läser du samtliga kurser oavsett inrikting på teknikprogrammet.

    Hälsningar
    Melina, SYV

    • Melina : Test.
    • Milla : Gick testet bra? :)
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag föreslår att du kikar på yrket Inredningsarkitekt>> och på Teknikprogrammet tycker jag att du i första hand kan med fördel välja inriktning Samhällsbyggande & Miljö>>

    Inriktning på Teknikprogrammet läser man vanligtvis från åk2. Du kan därför under åk1 på gymnasiet välja inriktning (men i fall en viss inriktning inte ges på skolan, kan man givetvis inte välja den :). Därför välj gymnasieskola som erbjuder inriktning Samhällsbyggande och miljö på TE, om du kan.

    Bästa hälsningar & ha en trevlig fortsättning på sommaren!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare