Maja
    Hej! Jag gick medieprogrammet på gymnasiet, läste 2550p.

    Jag känner nu att jag vill arbeta med djur och har sökt till en komvuxutbildning "Djurvårdare med 9D behörighet" som ligger på 500p.

    Om jag går den här utbildningen, och senare i livet kanske vill gå ett program på universitet/högskola, hamnar jag i urvalsgruppen för de som har kompletterat sina betyg då oavsett vad jag ansöker? eller hamnar jag bara i kompletteringsgruppen om dessa komvuxkurser (olika typer av djurkurser) behövs för just det programmet?

    Jag vill inte minska mina chanser att komma in på högskolan i framtiden genom att hamna i en mindre urvalsgrupp då jag har ett ganska högt meritvärde på 19,30.

    Tacksam för svar!

    Med vänlig hälsning Maja

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,

    man kan inte minska sina chanser att komma in på en utbiIdning på högskoIan, om man innan dess Iäser fIera gymnasiaIa kurser.

    Du "hamnar" bara i kompletteringsgruppen om dessa komvuxkurser (olika typer av djurkurser) behövs för just det programmet. Och om de Behövs (dvs är behörighetsgivande), då skuIIe du inte varit behörig utan dem... :)

    Du kommer inte minska dina chanser att komma in på högskolan i framtiden!

    Bästa häIsningar

    ANNA