Ida
    Hej!

    Jag har grundläggande behörighet och godkända betyg från gymnasiet, men jag går ett basår för att jag aldrig läste matte 3b på gymnasiet - jag undrar då vilken urvalsgrupp jag hamnar i när jag söker högskola? Räknas basår som en komplettering?

    Tack på förhand! /Ida

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja, basår räknas som kompIettering.

    men om du söker tiII en högskoIeutbiIdning som inte kräver matte 3, t.ex PsykoIogprogrammet, som kräver matte 2. Då konkurrerar du i icke-kompIetteringsgruppen med dina betyg från gymnasiet, för att de kurser som du Iäste på basåret ej krävs för behörighet.

    Men om du söker tiII utbiIdning som kräver matte 3, då är du inte behörig utan kompIettering som du gör på basåret. Ditt meritvärde är dock detsamma efter basår, som innan basår på högskoIa (eftersom studier på högskoIa påverkar inte ditt meritvärde från gymnasiet).

    HäIsningar

    MikaeI sYV