Viktoria
    Hej
    Jag har en undran angående mina framtida studier. Jag är barnskötare från gymnasiet och jobbat med det lite av och till. Har även jobbat på hotell med städ och frukost.

    Jag har alltid riktat in mig på att bli förskollärare. Jag jobbar just nu på en förskola sen 1,5 år tillbaka och har praktiskt taget samma uppgifter som en förskollärare.

    Min tjänst avslutas dock snart och jag har sökt lite olika utbildningar till hösten. Bland annat förskollärare , turism, grafisk formgivare osv.

    Förra hösten kom jag in på turism men tackade nej då jag blev förlängd på jobbet.

    Jag har även blivit antagen till att göra arbetsprov till grafisk formgivare. Jag läste form och design på distans 2014-15.

    Det jag undrar är nu vilken utbildning som är mest givande till att ge en utbildning ovh bra framtid till ett jobb som är hållbart

    Förskollärare vill jag bli för att kunna jobba i förskoleklass då jag nu jobbat med mindre barn vilket har slitit på mig både psykiskt och fysiskt och varit sjukskriven en sväng för stress.

    Finns det gods chanser att få jobb inom grafiskt ?

    Vad kan jag jobba med inom turism ? Jag vill inte sitta på en resebyrå och sälja resor. Finns det nåt jag kan kombinera med att läsa för att bredda mig inom turism ? Vet inte själv vad jag skulle kunna tänka mig men har länge velat utbilda mig mer inom foto. När jag rest vill jag gärna se det specifika landets kultur. Jag har även bott i franska alperna en sväng som au pair så vet inte om det finns nån inriktning åt det hållet ?

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Viktoria!

    Förskollärare>> är ett bristyrke med mycket goda chanser till jobb. Med utbildning Förskollärare kan du senare (om du vill) satsa på att bli rektor eller verksamhetsledare på en förskola. Du kan också läsa vidare och börja forska och kanske bli lärare för blivande förskollärare på universitetet.

    Som grafiker och inom turism/resor är det mycket svårt att säga hur stora chanser är att få jobb. Då det finns en mängd olika utbildningar både i Sverige och utomlands i båda de branscher och det är arbetsgivare som bestämmer vem som får jobbet, så blir det svårtöverskådligt (speciellt med tanke på många korta projektaställningar, "timmar vid behov" och deltidsuppdrag).

    Som du själv säkert vet ganska bra, är turism/resor-branschen ganska sesongsbetonad och på sommaren behövs det mer personal än under resten av året.

    Mitt förstag är att du ser på www.yhguiden.se efter utbildningar inom "grafiska" och "turism". Yrkeshögskoleutbildninar får lov att starta bara om det finns goda chanser att få jobb. Genom praktik, som utgör minst 25% i varje YH-utbildning, och pga det i ledningsgruppen ingår representanter från företag, säkras det hög anställningsgrad efter en YH-utbildning (85-90% får jobb efter en yrkeshögskoleutbildning).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare