Agnesa
    Hej,
    Jag har valt att söka till en utbildning på yrkeshögskola med start i augusti/september och har då fastnat för 2 utbildningar: Lönekonsult och Löneexpert.
    Jag har det som krävs för att komma in men min fråga är: Vad är skillnaden mellan dessa två utbildningar? Vilken av dom är mer eftertraktad på arbetslivet? Lönemässigt, hur ligger det till.
    Jag vill gärna göra rätt val och välja något som jag sedan också kan hitta jobb på.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnesa, jag råder dig söka båda yh-utbildningar och även ännu flera yh-utbildningar. Man söker varje yh-utbildning i första hand, dvs till skolan direkt och oberoende av andra ansökningar. Du behöver därför inte prioritera - i första hand... i andra hand... utan du söker alla yh-utbildningar i första hand. Du kan söka hundratals yh-utbildningar samtidigt. Det är stor konkurrens om platserna på yh-utbildningar därför att de ger mycket goda chanser till jobb. Det är många som söker och det finns därför risk att inte få plats. Att du är behörig är bra! Men det ger tyvärr inte någon garanti på att komma in, för att det kan förekomma konkurrens i form att det är flera behöriga sökande som konkurrerar om en plats på en yh-utbildning.

    Därför råder jag dig göra följande: sök många olika yrkeshögskoleutbildningar. Om du sedan får plats på fler än en yh, då kan du välja vilken du ska gå. Om du bara får plats på en yh, då har du inget val.

    Att göra ansökan om en yh-utbildning är inte så ansträngande... och därför förlorar du inget på att göra fler ansökningar. Du ska givetvis inte söka någon utbildning som du inte kan eller vill gå. Men alla de som du kan tänka dig att gå, råder jag dig att söka.

    Förutom utbildningsnamn som Lönekonsult och Löneexpert, förekommer också Lönespecialist och kan också finnas andra namn som t.ex Löne-och-ekonomikonsult<<

    och Löneekonom<<