Anki
    Om man vill arbeta med människor, tex inom psykiatrin som psykoterapeut, vilken väg är bäst att gå då för att vara attraktiv på arbetsmarknaden?

    Är det lättare att få jobb om man har en socionomutbildning (och tex bygger på med psykoterapiutbildning) eller kan man sätta ihop egna kurser inom psykiatri samt även läsa en psykoterapiutbildning?

    Vad värderar arbetsgivare mest om de skall anställa en psykoterapeut tex? Socionomutbildning eller har man samma changs till jobb om man själv sätter ihop en examen med enstaka kurser inom psykiatri?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Anki,

    psykoterapeut> är i Sverige ett legitimationsyrke - man får inte kalla sig för "psykoterapeut" eller utöva yrket i Sverige utan legitimation från Socialstyrelsen. För att kunna få legitimation från socialstyrelsen måste man ha Examen från psykoterapiprogrammet.

    Det kan förekomma lite olika behörighetskrav vid antagning till PSYKOTERAPIPROGRAMMET. Hur man uppnådde behörighet till psykoterapiprogrammet, spelar ingen roll, om man kommer in på programmet och får examen och sedan får legitimation. Vanligtvis kan läkare, psykologer och socionomer med påbyggnadsutbildningar samt ibland också arbetsterapeuter och specialistsjuksköterskor (med specialiseringar inom psykiatri) - anses vara behöriga och tas in på psykoterapeutprogrammet. Konkurrensen är hård om utbildningsplatserna och det de utbildningsansvariga som gör urval och bedömer vem de kan ta in.

    Vad olika arbetsgivare kan ha för "personliga preferenser" vid anställningar, kan variera. Det är omöjligt att svara på vad varje enskild arbetsgivare "tycker mer om". Det som är det viktigaste är att få Legitimation från Soc.styrelsen, för att utan den får man ej utöva yrket i Sverige.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV