Cassandra
    Hej!

    Jag ska göra mitt gymnasieval nu men kan verkligen inte bestämma mig för vilken väg jag vill gå. Jag är väldigt intresserad för beteendevetenskap, teater OCH naturvetenskap lika mycket. Det är de här områdena som jag vill arbeta med för att jag ser samband mellan hur vi beter oss och våra gener tillexempel. Och med teatern studerar man också en form av beteendevetenskap där man får uttrycka sig.

    Att hitta ett gymnasieprogram som har alla de här områdena samtidigt är i princip omöjligt. Därför vet jag inte vilket program jag ska satsa att välja på gymnasiet. Eller vilka jag skulle kunna läsa in efter på t.ex komvux.

    Natur är en bred linje och skulle kunna vara en bra start. Men frågan är om jag kommer att orka med det just nu eftersom jag gått in i en stressdepression. Det är därför jag har tänkt på att välja en speciell utbildning som har natur - teater för att få lite extra energi från teatern. Men risken är att jag kanske ändå inte kommer orka med det heller. Då finns också alternativet sam-teater, vilket inte kommer vara lika stressigt. Eller kanske natur/sam??

    Ifall jag skulle välja sam/teater, skulle jag kunna läsa in natur efteråt då? Eller är det mycket mer krångligt för att få ihop alla de högskoleförberedande kurserna man måste läsa? Måste man läsa flera separata kurser eller hur fungerar det?

    Så alltså vad jag vill ha svar på:
    - Vilken väg skulle vara smartast att gå för någon ambitiös elev som drabbats av stressdepression?

    - Hur fungerar det om man vill läsa naturämnen/samhällsämnen efter gymnasiet? Måste man läsa flera separata kurser och är det svårt att få ihop det för att kunna komma in på högskola?

    Jag är väldigt ambitiös och vill så mycket och har därför blivit så stressad för att jag lägger ner för mycket jobb med varje uppgift. Om jag inte får någon klarhet i det här lägger jag snart ner dock. Känns som att det kommer vara omöjligt att lyckas med något bara för att man går in i väggen typ. Jag vill tydligen för mycket så att jag gör att det inte går överhuvudtaget.

    Tacksam ifall du har svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Cassandra!

    i vilken del av Sverige bor du? Det finns nämligen några få utb på gymn som heter Särskilda varianter och där man t.ex på naturvet programmet kan ha "inriktning" bild,musik eller teater ...

    en annan tanke är - om Distansstudier på Korrespondensgymnasiet där kanske blir stressen mindre pga du kan lägga upp dina studier som det passar dig...

    Det är bra att vara ambitiös men helst LAGOM ambitiöst!;) svårigheter ligger i  att veta när bra är "tillräckligt bra".

    Jag ska fundera lite och även samråda med kollegorna och vi delat med oss av våra bästa tips ... Men svara helst var du bor /stad eller i alla fall län/ så ska jag se om någon särskild variant med teater finns nära dig.

    hörs!

    Mikael syv

    Se presentation av Korrespondensgymnasiet här>>>

    och om du ska söka "vanlig utb", dvs inte på distans- tänk på avstånd:pendlings tid... Om du ska kunna gå/cykla eller åka rollerblades till skola får du extra motion plus behöver inte stressa över att bussen är försenad ...;)

    • : Jag bor i Västmanland och vet att det finns en utbildning med natur-teater på Europaskolan i Strängnäs och även på Kulturama i Stockholm. Det går att ordna med boende i Strängnäs men i Stockholm är det svårare. Jag var dock på en besöksdag på Europaskolan och kände inte direkt att det var en skola som passade mig.
    • Milla : Finns det möjlighet att spela teater på en Kulturskola utanför skolan? Då gör du det som hobby, utan att tänka på obligatorisk närvaro och betyg.