Sara
    Hej!
    Jag funderar på om jag ska gå Naturvetenskapliga linjen med inriktning natur eller om jag ska välja Ekonomi med inriktning juridik.

    Vill gärna bli advokat, så funderar på att gå juristlinjen på högskolan efter gymnasiet. Så min fråga är vilken av linjerna som är bäst att läsa. Natur är ju alltid ett säkert kort eftersom att man läser allt som behövs för att komma in på högskolor (har jag hört). Så det är ju bättre ifall att jag ändrar mig.
    Men vill verkligen bli advokat och jobba med lagar just nu ~ då borde det ju bli bättre att läsa ekonomi med juridik eftersom att man oftast pluggar och lär sig lättare om det är något man gillar.

    Om jag nu väljer natur, finns det då någon extra kurs jag kan välja som har med juridik att göra? Måste jag gå ekonomi för att kunna gå juristlinjen senare eller går det lika bra med naturvetenskapliga linjen?

    Undrar även vilka högskolor som är "bäst" att plugga på ifall jag ska gå juristlinjen och hur bra betyg jag behöver ha.

    Tack i förhand, ha det bra!
    Mvh Sara (:

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Juristprogrammet är mycket populärt och höga betyg brukar krävas men man kan vi bara göra sitt bästa, inte mer.

    Om du gör ditt bästa i varje kurs och får få högt betyg som du bara kan, då har du gjort det du kan göra och måste vara nöjd med din studieinsats.

    På gymnasiet finns det några kurser i juridik: privat och affärsjuridik och man får läsa dem som valbara kurser, t.ex inom individuellt val,200 poäng men frågan är om just din gymnasieskola kommer erbjuda de kurser.

    Fördelen med EK, juridik är att du i så fall garanterat får läsa de juridiska gymnasiekurser ... Vilket i och för sig inte är ett krav för att komma in på juristprogrammet på universitetet.

    var juristprogrammet ges idag vet vi, och du kan kika på de utbildningar på www.studera.nu men när det blir dags för dig att söka -är det inte säkert utbildningarna finns på samma lärosäten utan det kan bli förändrad, det ju först om 3,5 år som det blir aktuellt och mycket kan hända tills dess.

    Studie- och yrkesvägledare