Carl-William
    Det finns (som jag vet om) två IT program som man kan gå på, men det är ganska otydligt vad man kan bli efter gymnasiet, vilket av dem är det som man ska välja om man vill bli programmerare/IT-ingengör? Finns det även några ämnen som ligger främst i fokus på det programmet? Så som mattematik, svenska etc..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carl-William!

    Utvecklingen i programmeringsbranschen går snabbt fram och de utbildningar som du vill läsa på eftergymnasial nivå, kanske inte ännu finns idag (och de som finns idag, kanske upphör tills det blir dags för dig att söka vidare efter gymnasiet). :)

    Det vi rekommenderar är att söka till Teknikprogrammet>>

    TE>>> erbjuder fem inriktningar, som läses oftast från åk2, dvs allt som oftast läser man samma kurser under åk1, oavsett vilken inriktning på teknikprogrammet man väljer, men för säkerhelts skulle bör man fråga på den gymnasieskolan som man är intresserad av - hur de gör på skolan lokalt.

    Om du kommer in på en gymnasieakola som har alla fem inriktningar på TE, har du större valfrihet och kan under åk1 bestämma dig - inför åk2 - om exakt vilken inriktning du vill läsa.

    Vad skiljer inriktningarår åt kan du se bland annat i Programplanen för Teknikprogrammet här >>>

    Programfördjupande kurser får läsas, oavsett vilken inriktning man väljer på Teknikprogrammet. Inom en av inriktningar bör ALLA kurser läsas, som är inriktningskurser. Inriktning Teknikvetenskap inkluderar Matte 4 som en obligatorisk kurs och den behövs om du vill läsa på högskolan inom Datateknik, t.ex - men du kan även på andra inriktningar, som t.ex Info- & medieteknik>> läsa matte 4 men då inte som inriktningskurs, utan som en kurs inom Programfördjupningen eller inom Individuellt val.

    Vad är skillnad - om det är ändå samma kurs, t.ex om vi pratar om Matematik 4, varför spelar det roll om det är Inriktningskurs eller inte?

    -Jo, så här är det: alla programgemensamma och gymnasiegemensamma kurser samt alla kurser inom en av inriktningar (den inriktning som du läser) får du läsa, det är obligatoriska kurser. Däremot inom Programfördjupningen och Individuellt val är det endast volum, dvs antal poäng som är obligatorisk - men kurser kan du få läsa andra, inte exakt de som du önskar... därför är det så att om man garanterat vill läsa Matte 4, är det bäst att välja inriktning Teknikvetenskap. Väljer du en annan inriktning på Teknikprogrammet, kanske du inte ska få läsa matte 4.

    Den branschen som du är intresserad av går framåt med jättestora steg och inte ens det yrket som du kommer att ha, kanske idag finns... De yrken inom IT/Datateknik som vi känner till idag kan du läsa om här>>>

    Om programmerare läs här>>

    Det som allmänt rekommenderas om man vill bli Programmerare, är att sikta på högskoleutbildningar inom Datateknik, att läsa så mycket matte man kan på gymnasiet, helst inte bara matte4, utan också matte 5 och matte specialisering och välja läsa de programfördjupande kurser (och inom individuellt val) - som

    1. krävs för behörighet till den högskole eller yrkeshögskoleutbildning som du blir intresserad av

    2. kurser som dina lärare på gymnasiet kommer att rekommendera att du väljer inför åk2 och 3.

    Idag finns det möjlighet att söka det Tekniska fjärde året>>, dvs läsa ett extra år på Teknikprogrammet, men det är inte säkert den möjlighet kommer att finnas när du slutar åk3 på gymnasiet. Men då kanske det finns någonting annat i stället för T4.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Om du berättar i vilken stad du bor, kan jag kanske tipsa dig om specifika gymnasieskolor och ge dig ett bättre svar på din fråga.

    Bästa hälsningar

    ANNA