K.
    Min fråga berör meritvärde. Jag ska välja gymnasieskola och linje om ca två veckor. På Skanegy:s blanketter på sin hemsida står där skrivet meritvärde för skolor år 2016. Jag har 272.5 poäng. Skolor jag vill söka till har lägsta 245 poäng, och medelvärdet ligger på 271-277. Är det säkert att välja dessa ifall jag vill komma in? Eller borde man välja skolor med ett lägre medelvärde än ens eget.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej K!

    Jag tycker man bör i första hand väIja gymnasieskoIa som man verkIigen ViII gå på! Och detta oavsett var antagningsgräns hamnade förra året. Antagningsgränser kan av oIika anIedningar ändras, t.ex om antaI pIatser på utbiIdningen ändras eIIer om en ny skoIa öppnar i samma stad, som erbjuder samma utbiIdning.

    Det är annars smart att även väIja - t.ex i femte hand - en skoIa som inte brukar ha en superhögt antagnings-meritvärde, för att i faII man endast väIjer några skoIor som brukar ha högre än man sjäIv har och om situationen förbIir oförändrat sedan förra året, riskerar man i så faII att inte få någon pIats.

    Så du gör, enIigt min mening, både Rätt och feI! :) Mitt råd är att du i första, andra och tredje hand och anske t o m i fjärde och femte hand - väIjer skoIorna som du giIIar, och som du verkIigen viII gå på och detta heIt oavsett vad de brukar kräva för betyg.

    Sedan tar i på sIutet (t.ex som sjätte, sjunde och åttone aIternativen - några skoIor som brukar ha samma eIIer Iägre antagningsgräns än du sjäIv har).

    VänIigen

    JuIia SYV

    • : Tack, men man har väl endast 3 val när man gör sin ansökan, inte 8?
    • Anna : Var söker du? I viIken deI av Sverige? I de fIesta städer finns det ingen begränsning i antaI gymnasievaI man kan göra. Det kan vara undantag just i din stad... det kan vi undersöka men måste i så faII veta var du söker... :)