minna888

    hej jag är intresserad av juridik och har alltid varit det men vill ej plugga på juristprogrammet då jag är intresserad av andra ämnen samtidigt, som exempelvis politik, hur saker och ting fungerar i samhället med ekonomiska frågor, kriminalitet, brottsförebyggande osv. Jag har tittat på affärsjuridik men saknar matte3b och försöker arbeta på det men något annan jag har kollat på mycket är statsvetenskap men undrar vad det programmet innebär egentligen

    • minna888 : Alltså är jag intresserad av juridik men inte privatjuridik eller yrken som åklagare, advokat och liknande, utan mer arbeten statligt och i organisationer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du intresserar dig för statsvetenskap, se gärna Kursinnehåll i de programmen som "handlar om statsvetenskap". Olika kurser kan ingå i universitetsprogram med samma namn eller med liknande namn. Det vi vet om yrket Statsvetare berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/statsvetare
    Yrket statsvetare är i Sverige icke-reglerat (det betyder att strikta krav på vilken utbildning man måste ha, saknas). Det har som följd att olika kurser kan ingå i olika program som heter "statsvetenskapligt program"; praktik i Sverige eller utomlands kan ingå (eller inte) - och det kanske också kan vara av intresse för dig, så titta gärna på kursinnehåll i de programmen du ev.blir intresserad av; ställ frågorna till studievägledare på de institutioner där programmen ges och fråga också om de har någon studerande ambassadör; du kan även fråga om du kan bli "studerande för en dag" på programmet (sitta på föreläsningar och få möjlighet att träffa många av de studerande och även lärare som undervisar på just det programmet).
    Du får (gärna) fråga de utbildningsansvariga om de vet var deras f d studerande finns idag: om de arbetar och i så fall var, eller om de studerar vidare (och i så fall på vilka utbildningar: magister- eller masterprogrammen, med vilka utbildningsnamn i så fall?).
    Jag ber om ursäkt för att jag inte kan ge ett bättre svar på din fråga. Eftersom det saknas strikta krav på innehåll i utbildningar inom statsvetenskap (så är det i alla fall i Sverige idag) då är det upp till ett lärosäte att "stoppa in" de kurser i programmen som de tycker passar in och tankegångarna kan "gå olika" på olika lärosäten och även förändringar kan ske i programmens innehåll från en utbildningsstart till nästa (detta gör det omöjligt att ge ett konkret, aktuell och övergripande svar på din fråga).

    Studie- och yrkesvägledare