Christina
    Hej
    Är mamma till en son som börjat 3:e året på gymnasiet. Han avslutade dock åk2 med underkänt i ett ämne. Han har verkligen lagt ner all tid på detta ämne och på lektionerna går det bra likaså när han pluggar hemma men på de skriftliga proven når han inte godkänt. Så har det sett ut under hela förra våren, prov efter prov i detta ämne. Skolan har ej erbjudit omprov, stödundervisning, alternativa examinationssätt eller något liknande utan det har sett likadant ut. Vad gör vi nu? Hur hjälper man en sådan elev till ett godkänt betyg? (Han har bra betyg i alla andra ämnen)Kan man kräva att skolan gör upp en plan? Eller kan man inte få hjälp om det enbart är ett betyg det handlar om? Min son har nästan 100% närvaro så det handlar inte om lathet eller ovilja. Det slår bara slint under proven i detta ämne. Ska han nu gå ut gymnasiet med ofullständigt betyg och läsa det på Komvux? Det känns lite synd då han har planer på en viss universitetsutbildning.
    Har gymnasiet något ansvar som går att härleda till något regelverk?
    /Tacksam för svar och hjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Christina,

    det kan spela ganska stor roll exakt vad det är för kurs.

    Om det är en kurs i vilken man kan ha F betyg och ändå få ut Examensbevis - så är det inte samma situation, som en annan situation - om det är en kurs i vilken man ej kan ha F, och samtidigt uppfylla kraven för examensbevis.

    Det är matte 1 och svenska 1, 2, 3 och eng 5 och 6 som man på högskoleförberedande gymnasieprogram ej kan ha F och uppfylla kraven för examensbevis. För övrigt, så kan man ha 250 poäng F och ändå få ut Examensbevis och bli behörig till högskola.

    Eleven har rätt att göra Prövning. Skola har rätt att bestämma Tidpunkt för prövningen och ta ut avgift på max 500 kr. Eleven har rätt att gå om kursen, om "praktisk möjlighet" finns, dvs om schemat går ihop; om han inte har en annan obligatorisk kurs samtidigt som lektioner i den kursen går som man behöver gå om.

    Som sagt, det kan vara viktigt vad det är för kurs och vad det är för Program som man läser.

    Det är ytterst rektors ansvar, har ni pratat med rektor? Ni har rätt att anmäla händelsen till Skolinspektionen, som sedan beslutar om de gör utredning; och om de gör utredning, kommer de i så fall att meddela om de tycker att skola uppfyllde sina plikter gentemot eleven eller ej.

    Det kan också spela roll om eleven har Intyg om dyslexi eller dyskalkyli, eller någon annan funktionsnedsättning.

    Att din son har 100% närvaro är jättebra. Att har gör sitt bästa är också jättebra. Utan att veta alla detaljer i fallet är det omöjligt att säga någon mer konkret.

    Situationen kan vara sådan att din son även med F i den kursen uppfyller Kraven för gymnasieexamen>> och kan mycket väl komma in på högskola.

    Om det är en 100 poängskurs, kan man läsa den på komvux på 5 veckor på heltid. Eller så kanske din son kan ta examensbevis från komvux, utan att behöva ta med den kursen in i Examensbeviset från komvux. Det är inte exakt samma regler för examensbevis från komvux, som det är på gymnasiet.

    Om du kan svara med vad det är för program och vilken kurs det gäller, kan jag kanske ge ett bättre svar.

    ANNA

    Fler synpunkter: du skriver inte om din son i år går fortsättningskurs, t.ex om det var Fysik 1a förra året och nu läser han fysik 2, nästa kurs... till viIken han i så faII saknar tiIIräckIiga förkunskaper.

    Det är också viktigt att veta.

    Har ni bett om "sommarskola", undervisning under sommarlovet? Vad fick ni för svar på den frågan i så fall?

    ... Alla de här "detaljerna" spelar roll, om det blir Skolinspektionsutredning om skolan uppfyllde sina skyldigheter eller ej.

    Krasst sagt, så kan man inte kräva att varje skola ser till att alla elever med 100% närvaro får godkända betyg i alla kurser. I vissa fall går inte det, oavsett hur mycket tid man lägger på stödundervisning, men frågan är om din son fick Någon extrahjälp över huvudet taget? Fick han F-varning i tid? Vad hände sedan? Vad hade läraren för förslag? Vad hade din son och ni, föräldrarna, för önskemål? Har ni pratat med rektor på programmet?

    Hej igen,

    jag har även en "annan lösning" som jag vill föreslå... det skulle kunna gå att byta program med "förlust" av ett år - dvs om din son hoppar in i ett annat program, t.ex Ekonomiprogrammet  - in i åk2. Rektor kan i så fall fatta beslut om Individuellt anpassat program, och din son kan ta ut Examensbevis från Ekonomiprogrammet (som exempel; det kan vara ett annat program också) - och i det behöver inte Fysik 1a ingå. Gymnasial utbildning blir ett år längre... men man lär sig mer och kan få högre meritvärde på sina betyg.

    Det kanske inte är omöjligt att gå om ett år på teknikprogrammet heller, men i examensbevis från TE, måste FYsik 1a ingå /med vilket betyg som helst, men ändå - finnas med/.

    • Anna : På Teknikprogrammet måste betyg i Kursen Fysik 1a ingå i Examensbeviset. Men det är OK att ha F i betyg, om man för övrigt uppfyller kraven för examensbevis. Fysik 1a är en 150 poängs (dvs Stor) kurs. man kan ha upp till 250 poäng F sitt examensbevis. Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.