Farhad
    Hej, jag går första året på gymnasiet och tänker på att bli proffessor i matte, det är väl att undervisa matte i universitet? Jag går tekniklinjen och undrar vad som behövs för att kunna bli proffessor i matte samt kanske doktorera.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Farhad,

    du behöver på gymnasiet Iäsa så mycket matte du kan - i aIIa fall minst matte 4 (som är obligatorisk kurs på inriktningen Teknikvetenskap men inte på de andra inriktningar på Teknikprogrammet). Det är också bra om du kan Iäsa matte 5 och även matte specialisering.

    Sedan söker du studier i matematik på högskolenivå. På sikt kan du bli Matematiker eIIer HögskoIeIärare och senare även Professor. Professor är en tjänst man söker men man kan med Iiknande eller med identiska meriter arbeta som Universitetslektor (inte professor).

    Bästa hälsningar

    Peter SYV

    Förslag på högskoIeutbiIdning:

    Behörighet till kandidatprogrammet i Uppsala är - godkända betyg i matte 4 och i fysik 2, men i StockhoIm kräver de även Kemi 1.

    Det kan, aIItså stäIIas olika behörighetskrav till liknande (och ibLand även till identiska) utbildningar på olika högskolor/universietet.

    Nu finns ännu inte utbildningsutbud fastställt så långt fram, du kan söka till högskoIa först till hösten 2018. Men sikta på att få examensbevis med godkända betyg i fysik2, kemi1 och matte 4 och mitt råd är att läsa ännu mer matte, så mycket matte du kan.

    Efter kandidatprogrammet i matematik, behöver du Iäsa mer, Masterprogrammet som är på 2 år. Sedan söka doktorandtjänst, som vanligtvis är på 4 år. Sedan är tanken att man försvarar sin doktorsavhandling och blir den godkänd, kan man söka jobb på högskolor/universitt som lektor (högskolelärare). Ungefär så ser vägen ut idag... förändringar kan ske på vägen. Och det är bra att prata med Studievägledare på de insittutioner där kandidatprogrammet i matematik ges, men kanske inte riktigt än, utan när du befinner dig i studier på högskola/universitet. detta pga det är svårt att planera på så lång sikt. Men du gör som du vill. Om du vill ta kontakt med studievägledare eller utbildningsansvariga på kandidatprogrammen i matematik, får du givetvis göra det.