Alma
    Hej!
    Det är så att jag ångrar gymnasieskolan som jag valt i mitt förstahandsval och vill istället in på mitt andrahandsval. Vad ska jag då göra för att då komma in på mitt andrahandsval och inte mitt förstahandsval då jag vet att jag kommer in på mitt förstahandsval då jag har höga poäng och skolan kräver det som jag redan har, men som sagt så vill jag istället in på andrahandsvalet. Vad skall jag göra? Tacka nej? Vad händer då? Eller ska jag ens tacka ja eller nej? Behöver verkligen hjälp om detta.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alma,

    du skriver inte i vilken del av landet du bor.

    Olika antagningskanslier har lite olika regler, så det är bäst att kolla direkt med ditt Antagningskansli. Vet du vilket antagningskansli du tillhör? Kan du få hjälp av SYV på din skola?

    testa kontakta SYV på din skola - skicka epost till din SYV redan nu samt försök ringa till din grundskola imorgon och fråga om du kan få tag på SYV-en... om inte, kontakta ditt Antagningskansli eller be en av dina vårdnadshavare göra det. Det är går att eposta och ringa till Antagningskansliet, där får du uppge ditt personnummer och de kollar hur din ansökan ser ut samt svarar vad det finns att göra just i ditt fall.

    Om man bör tacka Ja till sin plats är olika hos olika Antagningskanslier. I vissa län behöver man inte göra ngt., om man är ANTAGEN då är man det... men i vissa andra vill de få ett Ja.

    TACKA NEJ behöver man alltid göra om man vet att man inte kommer att kunna påbörja utbildning där man är Antagen. Dock avråder vi från att tacka Nej i fall man inte har några andra alternativ... för att man riskerar i så fall att stå utan någon gymnasieplats när skolåret börjar.

    Bästa hälsningar och lycka till, jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag bor i Skåne. Det är väl även så att 9+
    • : Då är det väl även så att Skånegy är antagningskansli, visst?
    • Anna : Det är flera olika antagningskanslier inom Skåne, se här: http://www.skanegy.se/node/33
    • Anna : I första hand bör du be SYV på din skola om hjälp men om det inte går, kontakta antagningskansliet.
    • : Okej, tack så mycket! :)
    • Anna : På den här sidan, http://www.skanegy.se/node/33 - hitta vilket kansli du tillhör... och Lycka till!
    Läs alla kommentarer