Friday
    Hej!
    Jag går andra året på sam-beteende programmet i gymnasiet.
    Min dröm är att jobba inom FN när det kommer till mänskliga rättigheter o.s.v
    Vad ska jag läsa på högskolan för att jobba inom FN?
    Och hur ser vägen ut. är det mycket hinder? Min fråga är alltså hur kommer jag in i FN?
    • : Förresten så kan jag 3 språk bland annat engelska
    • Anna : Rent spontant så skulle jag svara läsa IMER, Internationell Migration och Etniska Relationer på högskolenivå + kurser i Mänskliga rättigheter + så många språk du kan lära dig, men jag ska forska i saken och förhoppningsvis kan ge bättre svar senare.
    • Milla : Det är bra att du har 3 språk, bl a Engelska. Även Franska är mycket bra att kunna och/eller något av de övriga officiella FN - språk och för övrigt så många språk som möjligt så bra som möjligt. :)
    • : Jag skulle tipsa dig om: http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SFU1K Verkar vara ett program som kanske intresserar dig?
    • Anna : Mycket bra tips, Brendan! Tack så mycket! :)
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du får gärna kika på FN-jobb på Framtid.se>>

    Vad det gäller språk, så skulle jag rekommendera Iäsa även Franska, eftersom engelska & franska är arbetsspråken inom FN-sekretariatet.

    Konkurrensen är hårt och det finns tyvärr inga garantier på att lyckas, men om du är motiverad, så tycker jag definitivt att du bör försöka.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA

    • : är chanserna bättre till ett jobb inom FN om jag pluggar nationalekonomi i högskolan och jobbar som det i FN med inrikting på mänskliga rättigheter? Jag är intresserad av båda politik och ekonomi
    • Milla : Tips: kontakta www.fn.se och deras epost är [email protected] - de jobbar med FN frågor och kan ge bättre svar på din fråga.
    • : Kan jag bli behörig till civilekonom, nationalekonomi Internationellt i högskolan om jag inte läst steg spanska, franska och tyska steg 3 i språk utan som modersmål istället?
    • Julia : Om det i behörighetskraven står Moderna språk 3, då är det just den kursen man måste ha godkänt betyg i, inte modersmål. Modersmål har en annan kursplan, det är en annan kurs. :(
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är extremt svårt att med någon större säkerhet råda dig välja bland de alternativen som du nämner i din kommentar (politik och ekonomi)- båda kan leda till jobb inom FN.

    tips: kika på hur de tjänster beskrivs som finns utannonserade just nu - t.ex här>> kan du se några tjänster som är lediga nu och som man kan söka.

    Problemet är att du inte ska söka tjänsterna nu, utan först om några år. På den tiden kan kraven också förändras. Det är därför jätte-jättesvårt att ge konkreta råd i vilken utbildningsväg som man bör välja om man siktar på FN-jobben.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare