Emma
    Hej! Jag måste ut i världen och jag vill studera något kreativt som design, skriva, fota, måla osv. Har kikat lite på tex ucla i Los Angeles och lite andra colleges där, men tycker det är svårt att veta hur man får information hur allt fungerar från deras hemsidor. Jag vill studera något som senare kan ge mig jobb, att det inte ska vara alltför svårt att hitta något. Det bästa vore en utbildning där man kan lägga till kurser själv eller någon som täcker det mesta jag gillar. Och helst av allt vill jag plugga i Los Angeles, möjligtvis New York. (Ja, jag drömmer stort). Är så stressad då jag är 96a och känner att jag vill göra detta nu, har haft sån otur med jobb att jag känner att plugga utomlands är verkligen något jag känner att jag borde försöka göra.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    jag förstår att det kan vara svårt att från hemsidor förstå hur allt fungerar. Eftersom du vet att du vill helst plugga i Los Angeles (eller möjligtvis i New York ... det är långt, 450 mil emellan städerna, fyra olika tidssoner emellan) du vill läsa i USA - så kanske är det en bra idé att du åker till USA som turist (som svensk medborgare behöver du inte visum om du stannar kortare tid än 90 dagar och inte har för avsikt att söka jobb). Du kan då se allt på plats med egna ögon och ta reda på vad som finns och hur det funkar.

    Vad det gäller söka Studiemedel för utlandsstudier, så finns information på CSN´s hemsida snabblänk är här>>

    Du skriver att du vill efter dina studier kunna få jobb och det är så det brukar vara, man studerar ofta för att sedan kunna få jobb "på sin utbildning". Något jobbgaranti finns, dessvärre, inte. Där vi vet att mycket goda chanser till anställning är - efter en Yrkeshögskoleutbildning i Sverige (man går utbildning i Sverige och söker sedan jobb i Sverige), här vet vi att ca 90% av fd studerande på yrkeshögskoleutbildnignar får jobb i direkt anslutning till sin utbildning. Om du vill, kan du kika på vad som finns inom yrkeshögskola, hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    och de kreativa utbildningar inom YH är bl a:
    Dekormålare>>

    Crossmedia digital producer>>

    Internationell kulturprojektledare>>

    Design och konstglas>>

    Du kan också kika på en ny utbildningsform, KKU (konst- och kulturutbildningar). Det är också i Sverige man utbildar sig men man kan kanske senare jobba utomlands, bl a i USA - om det är det du vill.

    Som sagt, finns det inte något jobbgaranti och vi har, dessvärre, ingen expert på utbildningar utomlands.

    Det vi kan hjälpa dig ang. utbildningar i USA är genom att hänvisa dig till de sidor som vi bedömer har relevant och pålitlig information:

    se information om studier i USA på www.studera.nu, som är högskolornas gemensam hemsida, snabblänk är här>>

    info om språktest inför studier utomlands>>

    tips för den som vill studera utomlands>>

    kika också på länksamling här>>

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Julia Syv

    • : Hej! Tack för det snabba svaret! Jag har faktiskt redan varit i både i LA och Ny samt andra delar av USA ett flertal gånger. När jag nämnde 2 olika städer tänkte jag mer på vad som skulle vara billigast samt matcha in på vad jag är intresserad av att plugga. Vet du någon syv som är typ specialiserad på utlandsresor som kanske kan rekommendera ngt college där det finns program som matchar in på mina intressen? /Emma
    • Anna : Syv på IB-gymnasieskolor brukar veta ganska mycket om utlandsstudier och så kan det i vissa kommuner finnas "Internationella Syv" som t.ex i Uppsala - men då är det tänkt att de hjälper invånare i sin egen kommun... :(