Erteine
    Hej!
    Jag gick på samhälleskunskap linje, jag fick godkänt betyg i de två första år, jag var där. Eftersom jag hoppade av i början i den tredje år, så fick jag inget betyg i den femte terminen. De år jag var där, var från 2011 tills i slutet av månaden i 2013.

    Min fråga är, jag skulle vilja slutföra det,men hur gör jag det?
    Har de betyg och alla kurser, jag gjorde raderas bort?

    Måste jag göra om det?

    Om jag skulle vilja gå en handelsinriktning, måste jag börja från ettan.Eller så kan jag göra de kurser de hade som samhälle inte hade för att får examen i det?
    Mvh erteine

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erteine,

    bra att du vill återuppta dina studier!

    Det bästa du kan göra är att ta dina betyg (kopior) eller om du inte hittar betygen, kontakta din gamla gymnasieskola och be att de skriver ut kopior på betyg till dig (du fick eller borde ha fått ett Studieintyg, där alla kurser finns nämnda med tillhörande betyg). Kurserna raderas inte. Betyg i dem gäller framöver... så du tar dina betyg till komvux och träffar en SYV där för att göra en Studieplanering.

    Du bör göra planering av ett Examensbevis. Ni kan tillsammans med SYV diskutera vilka kurser du vill, behöver och kan läsa. Frågan är vilka kurser som komvux i din kommun kan erbjuda... Du kan inte längre läsa på gymnasiet, du är för gammal för det. Du är över 20 år, och då är det komvux som gäller. Eftersom det handlar om studier på gymnasienivå, är det komvux i den kommunen där du är folkbokförd, som du vänder dig till.

    Lycka till!

    ANNA

    • : Hej! det var nånting om ett samlat betyg som går ut i januari 2017. gäller det även mig?
    • Anna : Om du påbörjade dina studier på gymnasiet hösten 2011, och förväntat "ta studenten" var i juni 2014, då Iäste du mot Examensbevis, och inte mot ett SIutbetyg; och i så faII angår inte "deadIine" 1jan2017 dig på något sätt.
    • Anna : Men det är inte feI att söka upp SYV på komvux, visa dina betyg och kontrollera - vad som gäller just för dig! :)