Joel
    Hej! Jag gick tre år på bygg och anläggning och har jobbat två år på en byggarbetsplats. Nu har jag funderingar på att sätta mig i skolbänken igen. . Då jag vill kunna använda mig av den kunskap jag jag skaffat mig under min yrkes och gymnasietid, så har jag tittat på Arkitekt, civilingenjör, högskoleingenjör. Jag läste extra kurser på gymnasiet för att just kunna söka in på högskolan, så behörighet har jag. Men jag kan kanske inte riktigt konkurrera med de betyg som dom "pluggisarns" från natur, teknik etc har. Men och andra sidan har jag en praktikerfarenhet dom saknar och troligtvis aldrig kommer få. Är min yrkeserfarenhet nånting som jag kan använda mig av i mitt sökande? Annars känns de ju som att alla program på högskolan är gjort för dom som läser, natur teknik etc?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joel!

    Roligt att du vill läsa igen, och jag förstår mycket väl att du vill använda dig av den praktiska erfarenheten som du har skaffat dig och som många andra inte har, bra tänkt!

    Har du kikat på utbildningar som finns på yrkeshögskola?

    Om du vet att det är högskola/universitet du vill in på och du är behörig, men kanske inte kommer in pga du inte har riktigt så höga betyg som krävs, är Högskoleprovet>> ett bra alternativ för dig.

    Sedan kan du ju alltid söka till både högskola och till yrkeshögskola - samtidigt. Man söker till yh och till högskola helt oberoende av varandra och till yh söker man till varje yh separat, vilket betydet att du kan få plats på högskola och på flera olika yh samtidigt. Blir det så, kan du välja senare - vad du tackar Ja och Nej till.

    Nu är det för sent att söka till högskola (sista ansökningsdag var 15 april) och det är endast där det kommer att finnas "restplatser" som sen ansökan kommer att öppnas, men till YH kan man fortfarande söka - till några av dem i alla fall.

    Exempel på yh som kanske intresserar dig: Byggnadsingenjör>>

    Byggtekniker>>

    Fastighetsingenjör>>

    Byggledare>>

    Hela utbudet av yh finns på www.yhguiden.se

    Återkom om du har fler frågor.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

    Hej igen,

    om det finns tomma (lediga) platser på en högskoleutbilnding, då kommer alla behöriga sökande in.

    Om det är konkurrens, då konkurrerar man med sitt Meritvärde (betyg från gymnasiet) och/eller i HP-gruppen (resultat av högskoleprovet) men det kan också finnas (till vissa utbildningar ibland) - någon form av Alternativ antagning>>

    AU = alternativt urval, som är samma sak som Alternativ antagning, får varje högskola/universitet besluta inför varje antagning om de ska "köra" eller inte. Just vid AU tas det hänsyn till relevant arbetslivserfarenhet och andra meriter, som inte är betyg eller resultat av Högskoleprovet.

    Så - se om AU kommer att öpppas på de högskoleutbildningar som är intresserad av. Gör högskoleprovet och se om du vill också göra några Prövningar för att höja ditt meritvärde.

    Tips: om du inte har max i merit, som är 2,5 - är det mycket fördelaktigt för dig att tjäna de meritpoängen>>, för det höjer dina betyg ganska mycket.

    • : Hej! Jag har jobbat med många som har gått på yrkeshögskolan. Och det dom gör är absolut inget som lockar mig. Utan jag vill gå på högskolan. Absolut så skulle jag kunna göra ett högskoleprov. Men tvivlar starkt på att de skulle bli bättre än dom betygen jag söker in på. Har ju inte pluggat på två år. Så hur man räknar ut, algebra, eller hur lång en DNA-sträng är. Sånt sitter ju inte kvar på samma sätt som när man gick i skolan. Hur ska jag göra? Eller är de bara att släcka sin dröm och inse att jag får göra de här? Tänkte inte plugga nu till hösten heller, utan så fall hösten 17
    • Anna : Högskoleprovet mäter Logiskt tänkande mer än rena matte-uträkningar. Det kostar 450 kr att göra högskoleprovet. Du kan göra HP hur många ggr som helst och det är bästa resultat som gäller. Det finns möjlighet att testa göra gamla HP och rätta dem själv, på så sätt får du (på ett ungefär) får grepp om vad som ingår i HP. Jag skriver nu ett utökat svar till dig.
    • : Okej, väntar på svaret.
    • Anna : Jag har nu skickat in mitt utökade svar. Återkom om ngt är oklart. Lycka till! :)
    • : Okej tack! Har lite kompletterande frågor. -Hur gör man test högskoleprov, dvs gamla? -Hur länge gäller ett högskoleprov? -om jag gör ett högskoleprov konkurrerar jag mot bara dom som söker in med sitt högskoleprov eller mot alla som söker, högskoleprov såväl som meritpoäng från gymnasiet? - hur räknar man ut sin meritpoäng? Har försökt på olika hemsidor men aldrig riktigt lyckats. -om man gör högskoleprovet och får bra poäng där. Kan man söka in med det. Trots att jag inte har exempelvis naturkunskap2 som är krav för att söka?
    • : Sen har jag inte riktigt koll på meritpoäng och meritvärde
    • Milla : Jag har nu gett dig ett nytt svar.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Joel!

    Meritpoäng och meritvärde förklaras ganska bra på gymnasieguiden.se - direktlänk får du Här>>

    Högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara Behörig. Om det krävs Naturkunskap 2, då måste man ha godkänt betyg i Nk2.

    Resltat av Högskoleprovet gäller i fem år framåt. Har man flera giltiga resultat av HP, är det det högsta av dem som gäller. Det sköts automatiskt, om du gör HP, får Antagning.se veta det och kopplar ihop ditt resultat till din ansökan till högskola, det behöver du inte tänka på.

    Träna på HP kan man på olika sätt, t.ex Matte-logiska delen kan du träna på http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov - det är gratis.

    Sedan finns det olika böcker man kan köpa och de säkert är bra, men det får du själv bestämma om du vill köpa någon bok eller inte. Bra träning (kanske den bästa) är att faktiskt göra HP. Det kostar 450 kr/per prov.

    Här>> finns det övningsmaterial på högskolornas gemensam hemsida.

    Angående räkna ut ditt meritvärde så måste man helst se det utbildningsdokumentet som du fick på gymnasiet. Du kan boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, ta med ditt utbildningsdokument från gymnasiet och så hjälper hen dig genom att räkna ut ditt meritvärde.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Om konkurrens om platser på högskola: i HP-urvalsgrupper konkurrerar du mot andras HP-resultat. Det är som att ställa sig i en annan kö, men som leder in till samma lokal. Eller så kan man kanske tänka sig att man ska ha plats i en buss. Bara de som får en sittplats får åka med. Det finns flera dörrar i bussen - genom framdörren går man i om man konkurrerar med Betyg; genom bakdörren går man i om man konkurrerar med HP-resultat. Ibland öppnas också mittersta dörren (alternativ antagning). Och man får "klona sig", dvs om du gör HP, är du med i två olika köer. Du får alltså en extra chans.

    Alternativ antagning (som finns bara ibland) ger ännu en extra chans. Det finns exempel när en och samma sökande kom in på samma utbildning tre ggr - på betyg, och på HP-resultat och genom AU, men då går två platser till någon annan förstås... en person behöver ju bara en plats. Med det visar på att det lönar sig att ställa sig i flera köer samtidigt, om man kan. :)