Martin
    Hej jag är lite vilse just nu.
    Jag är en ganska blyg person och därför skulle jag vilja ta sam/beteende verkar väldigt intressant för mig att lära sig om människor och bli bättre socialt dessutom är jag väldigt bra på alla so ämnen och har lätt för de men jag har hört mycket om att det inte kommer kunna ge mig så många jobb möjligheter med bra lön är det sant?

    Jag är också väldigt intresserad av teknik och specielt datorer så därför vill jag ta teknikvetenskap/inf media men problemet är matte är inte min starkaste sida och skulle ha en svår tid med det( har just nu C i matte och är ett av mina sämsta ämnen) räcker det med C?

    Och det sista är naturnatur jag är en person som vill ha många möjligheter när jag väl ska välja det jag vill bli i framtiden och då tänker jag vad kan vara bättre än naturnatur linjen men även här finns det ämnen jag inte gillar så mycket

    De jobb jag just nu är intresserad av är : Advokat,psykolog,systemutvecklare,spelutvecklare,civilingenjör

    Skulle behöva lite råd är väldigt vilse och vet inte bad jag ska ta riktigt. Några tips ?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    De jobb du just nu är intresserad av är : Advokat, psykolog, systemutvecklare, spelutvecklare, civilingenjör.

    Advokat>>> är i grunden jurist. Man ska gå Juristprogrammet på högskolan för att på sikt bli advokat och särskild behörighet till juristprogrammet är godkända betyg i Historia 1b och i Samhällskunskap 1b.

    PsykoIog blir man om man tar examen från psykologprogrammet och sedan även får legitimation. PsykoIog är i Sverige ett av de så kallade legitimationsyrken>>  Särskild behörighet till psyk.prog är godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Matte 2.

    Systemutvecklare och spelutvecklare - är yrken som är under snabb utveckIing. Nya utbildningar skapas och vi vet idag inte exakt var och hur länge man måste läsa för att bli det. Men idag finns det utbildningar på högskoIa och på YrkeshögskoIa. Här krävs det att man kan eller vill och kan lära sig att programmera + så mycket matte som möjligt.

    Civilingenjör blir man på civilingenjörprogrammet på högskola/universitet. För behörighet krävs det godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4 /de kurser läses på Natur-natur och även på Teknik-teknikvetenskap/.

    På Natur-natur läses de kurser som gör att i faII man får godkända betyg, så blir man behörig till alla de olika utbildningar som jag nämner ovan. Dock gäller det att ha djupa kunskaper och helst också höga betyg. Detta pga man kan bli Behörig till massa utbildningar, men ej komma in på någon av dem pga att man t.ex "bara har C-betyg" i aIIa kurser. Men C-betyg i aIIa gymnasiaIa kurser får man 15.0 i meritvärde. Och för att komma in på psykoIogprogrammet krävs det oftast minst 19.5 (ofta högre).

    Varför jag säger att kunskaper är viktigare än betyg (fast det är ju bäst om man har både och) - för att om man har Kunskaper, kan man få högt resuItat på högskoIeprovet och komma in i HP-urvalsgruppen. Sedan gäller det också att kIara av studier på högskoIa/universitet eller på en Yrkeshögskola. Alla som kommer in, blir inte färdiga med sina utbildningar.

    Jag vill inte skrämmas, men jag vill ändå påpeka att det är inte bara så att man får godkända betyg i de rätta kurser, så är man "hemma" - utan att man ska vara förberedd på att trots betyg i de "rätta kurserna" så kan man faktiskt bli utan plats på utbildningen.

    Ännu en sak att tänka på är att det finns möjligheter även efter gymnasiet - att skaffa sig de rätta betygen (på komvux eller genom prövningar). Det är därför inte "hela världen" att man inte blir behörig på gymnasiet. Det finns möjlighet att "rätta till det" efter gymnasiet. Det kan därför vara bäst att väIja på gymnasiet läsa det man vill läsa - så att det blir roligare och därför också lättare. Tycker man det är roligt, blir det oftast bättre resultat vad det gäller både betyg och kunskaper!

    Hoppas mitt svar blir tll hjäIp för dig!

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej tack för svaret skulle du kunna ge mig lite info i'm högskoleprovet? :)
    • Anna : Var så god - läs här: http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet och "blåa ord" är klickbara länkar som leder vidare till mer info. :)
    • Peter : Högskoleprovet är frivilligt att göra, kostar 450kr per prov, finns möjlighet att göra HP 2 ggr/året - på hösten och på våren. Det finns inga begränsningar i åldern eller ang. vilken tidigare utbildning man har... alla får göra HP, som anmäler sig i tid, som har en giltig legitimation att uppvisa på provdagen och som kommer i tid till provlokalen. Resultat av HP är giltigt i 5 år.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, du vet kanske redan att urförlig info om alla gymnasieprogram finns på www.gymnasieguiden.se

    Natur-natur kan man läsa om här>> (snabblänk) - :)

    Det är också bra om du kan göra en kort test - på den här sidan>>, det tar bara några få minuter men kan ge dig nya insikter om var dina styrkor ligger och vad du vinner på att satsa på för utb. på gymnasiet! ;)

    En annan test kan du göra på - www.framtid.se - snabblänk här>>

    det är givetvis så att dator kan inte ge dig 100% rätt svar vad du måste bli i framtiden. Men genom att göra tester, svara på olika frågor, kan du sjäIv få nya insikter och ny kunskap om dig själv och de olika alternativen som finns.

    Det är inte möjligt att få någon sort garanti på att ditt gymnasieval blir Rätt och att du kommer att tycker att det ät Toppen bra och trivas till 100% och direkt efter gymnasiet komma in på den eftergymnasial utb., som du vill eller få jobb direkt - ett jobb som du också kommer att trivas kanonbra med. Vi hoppas givervis att det blir så, och många ggr blir det så, men det går inte att få några 100%-tiga svar och garantier, tyvärr.

    Det som är bra att det i princip alltid finns möjlighet att ändra sig senare. Man kan byta program eller inriktning inom samma program.

    Man kan också komplettera efter gymnasiet.

    Många kurser är exakt desamma på alla program - som t.ex läser man på alla program

    Svenska 1 /eller SAS 1/
    Idrott och häsla 1
    Engelska 5
    Matematik 1 (här är det i och för sig olika svåra kurser i matte - i olika mattespår)
    Man läser också relitionskunskap, naturkunskap och historia på alla program (dock inte exakt lika mycket inom varje ämne).

    Så gymnasieprogrammen är både Olika men också även Lika i många avseenden.

    Jag vet inte om du vill höra detta nu, när du måste välja till gymnasiet... men sanningen är den att om någon säger att hen kan garantera att du på "den och den utbildningen" kommer att trivas till 100% och garanterat inte kommer att ångra ditt val - då far den personen med osanning, för att man ej kan ge ett sådant garanti. Detta pga även det faktum att du växer, mognar och utvecklas för varje dag som går. Du får nya erfarenheter, nya tankar och sätter nya mål för dig själv. Val av ditt framtida yrke kan även påverkas av de nya människor du möter och böcker du läser och resor du gör.

    Du genomgår en mognadsprocess. Samtidigt förändras omvärlden och bland annat förutsättningar på arbetsmarknaden. Det är två processer som löper samtidigt och påverkar varandra. Där ligger en del av förklaringen varför ingen kan tala om för dig vilken utbildning som blir helt rätt för dig. :(

    Den inställningen som man vinner på mest är att vara beredd på förändringar och försöka se det som ngt. positivt: att allt förändras och att du kan ändra dig i framtiden. Om du "rustar upp dig" på olika sätt - så vinner du i längden på det. Hur kan man "rusta upp sig"? Jo, genom att skaffa sig mer kunskap och att ta hand om sin hälsa.

    Är man frisk och vet mycket inom olika områden - blir man attraktiv på arbetsmarknaden. I att "veta mycket/kunna mycket" ingår också att försöka ta körkort. I många yrken krävs det att man har körkort. Och även om det inte krävs i yrket, så är det många ggr bra att ha - för att kunna ta sig till/från jobbet. Det ser också bra ut på CV´n om man har körkort. det är som en sort "extra kvaIitetsstämpel" som arbetsgivare kikar på. Teoriprovet på B-körkort /för personbil/ är uppskattningsvis = i svårighetsgraden för en högskoleutbildning på heltid under en halvtermin /eller på halvtid under en termin, 15 högskolepoäng/. Och missförstå mig rätt! :) - man får inga högskoIepoäng för att man tar körkort, men Svårighetsgrad i teoridelen är uppskattningsvis sådan att man skulle kunna se det som 15 högskolepoäng. :)

    På gymnasiet är det på FT, Transport >>>som man kan ta körkort.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej och tack för svaret.
    • : Men som du nämner är det viktigt att kunna anpassa sig och att man hela tidien mognar/får nya intressen, är det då inte bättre att ta tex naturnatur eftersom den är så bred och ger mig mycket kunskaper ? Eller borde jag ta någon linje där jag verkligen inriktar mig på något jag gillar just nu ? Jag har inget emot ämnena man läser i naturnatur men har lite svårt för matte dessutom är jag ganska säker på att jag inte ska bli läkare
    • Anna : Det är en stor fördel att läsa sig ett yrke, dvs gå på ett yrkesprogram. Har man ett yrke med sig "i bagaget", kan man stå på egna ben (ekonomiskt) direkt efter gymnasiet - börja jobba. Om man läser vidare, kan man jobba extra eller på lovet - och tjäna egna pengar. Mitt råd är att du tittar närmare på de yrkesprogrammen. T.ex Kock är bristyrke just nu och Undersköterska har varit bristyrke under lång tid. Att kunna mycker om hälsa och kunna ge första hjälpen uppskattas, oavsett vad man läser eller var man jobbar. Yrkesprogrammen är breda på det sättet att man kan göra många olika saker direkt efter gymnasiet: jobba, läsa på yrkeshögskola och på högskola.
    • : Förlåt att jag frågar sp mycket :D men kanske var lite otydlig men jag är 100% fast på att jag ska ta en högskoleförberedande linje och jag är väldigt studie motiverad men tycker du att jag ska ta det jag känner är roligast eller något jag tycker är mindre roligt men väldigt bra för mig i framtiden. Natursam/Sam beteende är de linjerna jag kommer ha lättast för/roligast medans naturnatur känner jag är bättre för mig men kommer vara ganska jobbigt och teknikvetenskap känner jag kommer va intressant/kul men jobbigt information/medieteknik kommer jag har lätt med och kul så jag vill bara veta vad du tycker din åsikt :D ? Gå för något roligt eller satsa om man säger så
    • Anna : Det som är roligt brukar man lära sig mer av och även få högre betyg och orka mer. Så jag röstar för att satsa på det som är roligt och intressant!
    • Peter : Fråga på! der är därför Fråga SYV finns, för att svara på frågor! :) ;)
    Läs alla kommentarer