Elise
    Hej!

    Jag är intresserad av hälsovetenskapliga programmet med inriktning biovetenskap.

    Var kan jag plugga i Sverige? Vad ligger intagningspoängen som högst/lägst? Vad kan man få för slags jobb efter en kandidatexamen? Ungefär var hamnar man lönemässigt då?

    Det som lockar är en utmanande utbildning som inkluderar medicin, hälsa och människor. Psykologi intresserar också. Vill gå med studiemotiverade elever, och få en bra lön efter examen. Uppfyller programmet dessa krav? Finns det något liknande program som uppfyller detta?

    • Anna : Vi har nu fått svar från en sakkunnig och jag kommer att utöka mitt svar till dig. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elise!

    Det programmet som du är intresserad av ges vid Linnéuniversitetet.
    Antagningsstatistik ser ut så här:

    HP är urvalsgrupp "högskoleprovet"
    BIex  och BI - gymnasiebetyg utan komplettering och om du har examensbevis, prövas du i båda de grupperna.
    BII - kompletteringsgruppen, dvs när man läste på komvux eller gjorde prövningar efter gymnasiet och höjde sitt meritvärde genom en "komplettering".

    Direkt länk till utbildningens egen hemsida är här>>

    Ang. lön så är det extremt svårt att svara på - för att det sker oftast "individuell lönesättning". Lönenivåer är också olika i olika delar av Sverige. Det spelar också roll om man arbetar för ett privat företag eller inom offentlig sektor (stat eller kommun).

    Ang. studiemotiverade elever, så är det på högskolenivå för det mesta mycket motiverade studerande. Det finns ingen anledning att läsa på högskola/universitet om man inte är studiemotiverad och man blir inte "gammal" på högskolenivå om man inte klarar av tentor/examinationer - därför blir man studiemotiverad (om man inte var det när man började på utbildningen) eller så slutar man läsa.

    Ang. vilka jobb man kan få direkt efter en kandidatexamen kan Studievägledare på just den utbildningen bäst svara på. Du hittar kontaktuppgifter till personal på utbildningen på utbildningens egen hemsida är här>>

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Ovan ser du "urdrag" från ett svar från en sakkunnig angående vad f d studenter på Hälsovet.pr med inriktning Biovetenskap kan arbeta med.

    Ang. löner kan inte den sakkunnige svara ngt. specifikt, utan säger att det "varierar kraftigt".

    Ang. om det finns samma eller mycket liknande utbildning på andra högskolor/universitet är svar Nej, det finns det i dagens läge inte.

    Om text i den sakkunniges svar är "för liten", dvs bokstäverna är för små, då kommer här min förklaring, utifrån det svaret:

    1. man kan vara anställd på kommunen och arbetamed att hjälpa långtidssjukskrivna tillbaka till arbetslivet.

    2. man kan arbeta på Landstinget med utvärdering och uppföljning av journaluppgifter – alltså mer folkhälsoinriktat arbete.

    3. man kan också jobba på en mindre firma som “hälsovetare” tillsammans med en kiropraktor.

    4. det händer att studenter väljer att komplettera sin utbildning med en receptarieexamen. Apoteken verkar uppskatta att de har en hälsoprofil också.

    5. Några har också valt att läsa vidare inom biomedicin och idrottsvetenskap, påbyggnad på sin kandidatexamen i biomedicinsk vetenskap som man får på programmet.

    • : Tack för mycket bra svar! Undrar ändå en del över antagninspoängen, är utbildningen inte populär eller är det i regel personer med sämre betyg som sökt in?
    • Anna : Jag ska försöka få svar på frågan varför är det ganska låga antagningskrav... men jag kan också försöka gissa och min gissning är att det är en kombination av flera faktorer: att det är lite otydligt vad man kan bli efter den utbildninen + bostadsbrist som gör att folk "drar sig för" att söka utanför sina nuvarande bostadsorter + att det finns många andra utbidlnignar som lockar + att många elever på högskoleförberedande program blir ej behöriga för att de "missar" kanske lite och får Studiebevis i stället för Examensbevis och måste först komplettera på komvux. Det kan också vara så att det är en ganska "okänd" utbildning både för sökande till högskolor och för arbetsgivare... som har "gömt" sig i mängden av andra utbildningar. :) Om vi får ngt. annat svar på den frågan, hör vi genas av oss! ;)