Shy
    Har frågat många o skulle vilja ha ett tydligt svar!

    Jag går samhällsprogrammet nu men skulle i framtiden vilja jobba med ekonomi o plugga det på t.ex högskolan. Finns det möjlighet till att göra det även om jag inte läser matte c på mitt sam.program?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shy!

    Så som behörighetskraven ser ut idag, behöver man godkänt betyg i matematik 3b eller 3c för att bli behörig att läsa ekonomi på högskoIenivå i Sverige.

    På Samhällsvetenskapsprogrammet läser man matte 1b och 2b som obligatoriska kurser.

    Jag råder dig välja läsa matte 3b som en kurs inom programfördjupningen eller inom Individuellt val. Får du godkänt betyg i matte 3b, och Examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet, blir du behörig att söka utbildningar i Ekonomi på högskoIenivå.

    Jag vill också passa på och tipsa dig om Yrkeshögskola. Det finns utbildningar inom Ekonomi även där. Du kan, om du vill, se några exempel på vad som kan finnas inom yrkeshögskola:

    YH Löneekonom>>

    YH Ekonomi- och redovisningskonsult>>

    YH Inköpare/upphandIare>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA