Tilda

    Hej, jag har betyg från svensk gymnasie skola från åk.1 och åk.3, sahmällsvetenskapliga linjen. Under åk.2 flyttade min familj utomlands och jag läste detta året på amerikansk high school. Så nu sitter jag här med ofullständig gymnasieexamen. Kan året utomlands på något sätt räknas in, eller är jag tvungen att läsa komvux? Och gäller detta endast svensk högskola? Eller skulle jag kunna söka till utländska studier med de betygen jag besitter nu (åk.1+3 svensk, åk.2 high school) ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    hur olika utländska högre utbildningar bedömer betygen kan vara olika. det är kanske inte helt omöjligt att hitta ngn College som kan bedöma att du behörig att läsa hos dem. Kontakta de skolorna utomlands som du vill läsa på och fråga om det.
    ****
    Ang. svensk gymnasieexamen
    Boka tid med SYV på komvux; du behöver komplettera - troligtvis minst 2 terminer på heltid.

    Omdöme från en folkhögskola
    För grundläggande behörighet till högskolestudier kan man i Sverige ha även Omdöme om grundläggande behörighet från en Folkhögskola. Det är i ditt fall inte omöjligt att på ett läsår kunna uppnå kraven och få ett sådant omdöme.

    Yrkeshögskola
    www.yhguiden.se kan du se info om yrkeshögskola och utbud av yh-utbildningar; det är kvalificerade eftergymnasiala utbildningar som kan ta emot utan fullständig gymnasiekompetens; sammantagen bedömning görs - betygen, tester, intervjuer och hur du motiverar varför du vill gå just den utbildningen - allt detta kan tas hänsyn till.

    Hälsningar
    Mikael