Anonym
    Hejsan,

    Jag läste inte färdigt första året på gymnasiet och året därefter läste jag ett annat program på ett annat gymnasium men läste inte färdigt det året heller. Jag valde att inte försöka en tredje gång och jag började jobba istället. Nu blir jag 19 år i Mars och jag vill just nu bli inredningsarkitekt. Här nedan finns frågor som jag behöver få svar på för att kunna ta nästa steg. Tack för Er tid som Ni lägger ner för att hjälpa mig!

    1. Vad heter utbildningen för att läsa hela gymnasiet?
    2. Läser man det på komvux eller folkhögskola eller annat?
    3. Blir man behörig för högskola efter utbildningen?
    4. När får jag börja läsa utbildningen?
    5. Kan utbildningen kosta?
    6. Om man läser utbildningen och får sina betyg, men man vill höja dem efter slutbetyget, går det?
    7. Om det inte går att läsa i sin egen kommun, kan man läsa i en annan kommun?
    8. Har jag samma möjligheter att komma in på högskola som dem som inte har läst gymnasiet i efterhand? Spelar vart, hur och när man har läst gymnasiet någon roll? Betyg och behörighet bortses då i min fråga.
    9. Om Ni har något tips till mig så uppskattar jag det!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, du ställer några frågor och jag ska försöka svara på alla dem:

    Din fråga:  Vad heter utbildningen för att läsa hela gymnasiet?
    Mitt svar: på gymnasiet heter det Ett av de nationella program; på folkhögskolan heter den Allmän kurs (1-3 år); på komvux heter det "att läsa mot examensbevis".

    Din fråga: Läser man det på komvux eller folkhögskola eller annat?
    Mitt svar: Om du fyller 19 år i mars i år, kan du börja läsa på komvux tidigast från 1 juli nästa år, dvs från 1 juli 2020; på folkhögskola kan du börja när som - när en folkhögskola tar in dig, oftast till hösten; du kan också fortfarande komma in på ett nationellt program på gymnasiet men det blir i år din sista chans med gymnasiet i så fall.

    Din fråga: Blir man behörig för högskola efter utbildningen?
    Mitt svar: Man kan bli behörig om man får godkända betyg och uppfyller kraven för Grundläggande behörighet.

    Din fråga: När får jag börja läsa utbildningen?
    Mitt svar: Du kan söka både till gymnasiet (i år, för sista gången till åk1) och du kan söka till många olika folkhögskolor; från nästa år kan du söka till komvux; när du kan börja beror på vad du söker och var och om du blir Antagen. De flesta utbildningar börjar i Sverige i augusti/september.

    Din fråga: Kan utbildningen kosta?
    Mitt svar: Det borde inte finnas stora kostnader om vi pratar om gymnasial utbildning. Det som kan kosta är: på komvux - kurslitteratur, kostnad för lunch och buskort för att ta sig till/från skolan;
    på en folkhögskola - anmälningsavgift (tror den är på 400 kr), kostnader för förbrukningsmaterial mm. kan gå ut på ett par tusen per läsår;
    på gymnasiet - här är det gratis (eleverna får lunch, busskort och får eller lånar böcker).

    Din fråga: Om man läser utbildningen och får sina betyg, men man vill höja dem efter slutbetyget, går det?
    Mitt svar: som reglerna är idag, finns det "Prövningar" som är svåra att hitta var man kan anmäla sig och kostar 500 kr/prövning, men "i princip" kan man på det sättet höja betygen.

    Din fråga: Om det inte går att läsa i sin egen kommun, kan man läsa i en annan kommun?
    Mitt svar: på gymnasial nivå på KOMVUX läser man "i sin egen kommun" men om man läser på distans utan träffar, kan man befinna sig var man vill, även utomlands; Folkhögskolorna är inte bundna till en viss kommun, du har rätt att läsa på en folkhögskola i hela Sverige; på gymnasiet får man söka till vilken skola man vill i hela Sverige (men man blir mottagen i första hand endast på friskolorna och på riksrekryterande utbildningar).

    Din fråga: Har jag samma möjligheter att komma in på högskola som dem som inte har läst gymnasiet i efterhand? Spelar vart, hur och när man har läst gymnasiet någon roll? Betyg och behörighet bortses då i min fråga.
    Mitt svar: till högskola konkurrerar man med en "siffra" - Meritvärde, och/eller med en annan "siffra" (Resultat av högskoleprovet); det spelar ingen roll om man blev behörig på gymnasiet, på en folkhögskola eller på komvux eller genom "reell kompetens" (3årig arbetslivserfarenhet + några få gymnasiala betyg).

    Din fråga: Om Ni har något tips till mig så uppskattar jag det!
    Mitt svar: Sök till år 1 på gymnasiet till hösten, det är din sista chans med gymnasiet. Det finns Fördelar med gymnasiet (allt är gratis: böcker, lunch och busskort; du får garanterat läsa alla kurser du behöver för att bli behörig till högskola; till folkhögskolorna hinner du söka "sen", men du kan givetvis söka till gymnasiet och till flera olika folkhögskolor samtidigt).
    Ännu ett tips är att du kikar på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag. Du kan också fortsätta jobba och när du fyllt 19 år börja "tjäna in arbetslivserfarenhet"; om du jobbar i minst 3 år på lägst halvtid efter det att du fyllde 19 år + får några få gymnasiala betyg, får du Grundläggande behörighet;
    ännu ett tips! om du vill på sikt komma in på högskola, gör högskoleprovet flera ggr.
    Ännu ett tips! eftergymnasiala utbildningar finns inte endast på högskola; kika ex. på www.yhguiden.se (på Yrkeshögskoleutbildningar).
    Kika också på Framtid.se/yrke/inredningsarkitekt - men även på andra yrken på www.framtid.se