Shiva
    Hejhej,
    jag tar studenten nu i vår och har inte läst Naturkunskap 2 och Matte 3,
    vill alltså läsa dessa två kurser på Komvux då jag har tänkt ta sabbatsår också. Har dock hört att man måste vara 20 år för att kunna studera på Komvux, måste jag alltså vänta ett år för att kunna läsa dessa kurser? Eller kan jag börja direkt efter sommaren jag tagit student?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shiva,
    om du får Examensbevis eller Studiebevis (alltså, om du kan bekräfta att du läste i 3 år på gymnasiets nationellt program) - då kan du vara hur ung som helst och ändå antas till komvux.
    Du behöver med Examensbevis eller Studiebevis inte vänta - utan jag råder dig att redan under våren anmäla dig till komvux (ansökningsperiod kan ligga t.ex redan i mars - till start på komvux i augusti,... och om din komvux erbjuder sommarkurser - kanske du behöver söka redan i januari... ta reda på när ansökningsperiod blir just i din kommun, där du är folkbokförd och missa inte ansökningsperioden).
    Vänligen
    ANNA