Lova
    Hej! Jag jobbar tillfälligt på förskola men kommer inte få jobba kvar så länge till. Har funderat på att läsa till vårdbiträde eller barnskötare. Jag har ingen gymnasieutbildning alls och behöver mycket stöd (har ADHD) så kan inte läsa på distans. Vad rekommenderar ni i Stockholmstrakten? Om jag blir arbetslös, kan jag få hjälp ekonomiskt under utbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lova,

    om du blir arbetslös, råder jag dig att direkt, under din första arbetslösa dagen gå till Arbetsförmedlingen (ta med dig ett giltigt Legitimation!!! - det är viktigt; AF personal kommer att be dig att visa legitimation). Du skriver in dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och kan där få reda på vad Arbetsförmedlingen kan göra för dig. Bra om du tar med dig Intyg om att du har ADHD och visar upp på Arbetsförmedlingen (då kan AF ge dig mer stöd och hjälp).
    Det ekonomiska stödet som AF kan ge dig är att besluta om att du får Aktivitetsstöd (som är lika stor som din A-kassa, enligt vad vi vet i alla fall). Om du inte har rätt till A-kassa - fråga på AF vad de kan råda dig till.
    *****

    komvux kan du ansöka om att studera, oavsett om du arbetar eller om du är arbtslös. Om du inte vill läsa på distans men på dagarna - jobbar, överväg i så fall Flex eller kvällstid. Man kan alltså på komvux läsa på kvällstid eller på "flex" (som är mitt emellan form mellan distans och lärarledd undervisning). Prata med personal på komvux om vad de kan erbjuda i just din kommun, där du är folkbokförd.
    Du undrar vad vi kan rekommendera i Stockholmstrakten, men Sthms-trakten är rätt stor och det bli för långt att pendla... Dessutom är det vad det gäller Komvux - viktigt var man är Folkbokförd, i vilken Kommun.

    *****

    Ännu en möjlighet är att läsa på en Folkhögskola. På folkhögskolorna läser man, oavsett var man är folkbokförd. Folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha Internat (man kan bo på skolan, alltså).

    *****
    Jag råder dig att boka tid hos en studie- och yrkesvägledare på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) - och när du bokar, säg att du behöver tid för ett längre vägledningssamtal. Ta med dig alla de betyg du har. Berätta för SYV på komvux vad du vill läsa; hen vet vad som finns lokalt, på plats, nära där du bor. Hen kan också "forska lite" ang. dina möjligheter till ekonomisk stöd - både de allmänna rättigheter och vad som kanske är möjligt för just dig pga du har diagnosen, ADHD. Här tänker jag i första hand på >> ett speciellt stöd som Försäkringskassan kan betala ut när man /med vissa diagnoser/ studerar och är mellan 19 och 30 år gammal - aktivitetsersättning.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    Julia SYV