Merna
    Hej. Det är såhär att jag va inne hos studievägledare och fick inte bra svar på mina frågor. Jag behöver läsa upp några betyg för att få gymnasie examen, Just nu har jag ett studie bevis. Utöver de ämnena jag ska läsa för att göra mitt F eller ett E så behöver jag läsa båda gymnasie arbete, Engelska 6 och matte B. Om jag läser de tre så överstiger det 2400 och blir till 2600. Och de måste jag läsa för att få behörighet till högre studier. Studievägledaren sa något i stil med att det fanns några kurser som man måste läsa och kan läsa oavsett om man överstiger 2400. Vilka är de förutom engelska 6? Och hamnar de i sådana fall med i mitt gymnasieexamen ?

    Mitt andra fråga är. Det blir nya regler efter 1 januari 2017 är vad jag förstod det som. Men gäller reglerna för oss som har studiebevis och redan läser för en gymnasieexamen? Gäller vanliga regler för oss som redan har börjat studera innan 2017. Hur påverkar det oss negativt om det är så att ändringen är till oss också?
    och måste man efter 2017 läsa matte A till C om man inte har matte A och B avklarade ?.
    Så tacksam för svaren?
    • : Hej
    • : Jag är född 94 och tog studenten 2014 har systemet ABC.
    • : Men du svarade inte mig ang vika kurser det va som man måste läsa oavsett om det överstiger 2400? Och inte heller om det skulle va ett måste att läsa matte a b och c efter 2017. O
    • Milla : ÄNDRINGEN från 1 januari 2017 berör inte dig över huvudet taget. Det är viktigt för dem som påbörjade läsa på gymnasiet innan år 2011 och som skulle ha uppnått Slutbetyg men gjorde inte det, utan fick Samlat betygsdokument och nu vill läsa upp kurserna och hinna få ut sitt Slutbetyg för att efter 1 jan2017 blir de tvungna att läsa mot Gymnasieexamen /Examensbevis/ vilket ställer lite högre krav. Du har inget val. Du kan inte få Slutbetyg, för du påbörjade inte läsa på gymnasiet innan år 2011. Du kan bara läsa mot Examensbevis (gymnasieexamen). Jag ska nu utöka mitt svar till dig och förklarar där vilka kurser som måste ingå i Examensbevis från Komvux.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Merna!

    Det skulle vara jättebra om du kunde svara ang. - hur gammal du är (det står 46 år vid ditt namn och jag antar att det kanske är misstag av ngt slag...) ?

    En annan fråga är: gick du ut gymnasiet i juni 2014 eller 2015, dvs inte tidigare än 2014 (inte 2013 eller innan)? Det är jätteviktigt att veta - för att det är olika regler som gäller i så fall.

    Om jag svarar på vad jag tror (gissar utifrån din fråga): om du har Studiebevis och läser mot Examensbevis - då rör inte ändring från 1 jan 2017 på ngt. sätt, inte alls.

    Det som gäller för dig som läser mot Examensbevis är att göra en planering av examensbevis (skapa ett dokument som just heter "Planering av examensbevis"). På många komvux har de sådana förtryckta blanketter. Om de på komvux i din kommun inte har en sådan blankett, går det bra att t o m skapa handskrivet dokument, som både du och SYV på komvux skriver under, skriver datum på och sätter stämpel i receptionen på det "pappret" - så blir det ett officiellt dokument. Sedan tar ni kopia på den och du kan ta original hem och SYV sparar kopian. På den planeringen skriver ni vilka kurser som kommer att ingå i ditt Examensbevis - så har du förteckning över kurser, med tillhörande poäng och tillhörande betyg på de kurser som redan är betygsatta. De kurser som du läser eller kommer att läsa, sätter ni inga betyg på. Då vet både du och SYV - vilka kurser som kommer ingå i ditt Examensbevis och du skulle kunna visa upp den planeringen till en annan SYV (om du t.ex. skulle byta kommun eller om just den SYV skulle sluta och ersättas av en annan, när det blir dags för dig att ta ut Examensbevis från komvux).

    Det som är fördelaktigt för dig: att inte ha mer än 2400 poäng i ditt Examensbevis men att ta med alla kurser som du behöver för Särskild behörighet till just den utbildningen som du vill söka efter gymnasiet + ta med alla kurser som ger Meritpoäng. Kurser som är obligatoriska för Examensbevis från komvux måste, givetvis, vara med - för att de är obligatoriska. :)

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    På Komvux kan du få yrkesexamen eller högskoleförberedande examen.

    Gymnasiearbete är i båda fallen (för alla sortens examina) en obligatorisk kurs och du måste få E betyg i Gymnasiearbete, om du ska kunna få ut Examensbevis /gäller både för examensbevis från gymnasieskola och från komvux/.

    1. du måste få E betyg i Gymnasiearbete;

    2. andra obligatoriska kurser är det beroende på om du vill få yrkesexamen eller högskoleförberedande examen.

    Om du vill ha HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE EXAMEN, då måste du få godkända betyg i bl a Svenska (alternativt svenska som andraspråk) 1, 2 och 3 samt i Engelska 5 och 6 och i Matematik 1 (1a eller 1b eller 1c - en av de kurserna).

    Övriga kurser som måste ingå i Högskoleförberedande examen från Komvux måste "likna ett av de högskoleförberedande program som finns på gymnasieskolan" - där finns det utrymme för tolkningar och Rektor på komvux kan bevilja göra vissa undantag.

    Det är fördelaktigt för dig att inkludera alla de kurser som du behöver för Särkild behörighet till just "din högskoleutbildning" och även de kurser som ger Meritpoäng och utesluta de andra kurser, i vilka du har lägre betyg. Du behöver inte nödvändigtvis läsa om de kurser, i vilka du har F från gymnasiet. Du kan läsa andra kurser på komvux.

    Du nämner "matte B" i din fråga och här undrar jag - vad du menar? För att "matte B" är en gammal kurs som inte längre finns. Numera är det Matematik 2b (eller 2a eller 2c) som är en motsvarande kurs. Om du menar Matematik 2b, t.ex. - då behöver du inte läsa den (om inte Matematik 2 krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildnng).

    Det är svårt att skriva en lista på "obligatoriska kurser för examensbevis på Komvux" för att det finns ingen sådan lista. Man försöker på Komvux att efterlikna "något av gymnasieprogrammen". Då det finns högskoleförberedande gymnasieprogram som inte läser högre matte än Matte 1b, behöver man ej läsa Matte 2 för att uppfylla kraven för gymnasieexamen från komvux.

    Om du vill, kan du skriva av alla dina kurser - från Studiebeviset med tillhörande betyg - så kan jag ge dig ett FÖRSLAG - på hur planering av examen från komvux skulle kunna se ut. Det är då också bra om du uppger vilken högskoleutbildning du vill söka - eller i alla fall vilka kurser som krävs för Särskild behörighet till den utbildningen.

    • : Så tacksam för dig svar.
    • : Jag har en till fråga. Studievägledaren sa något i stil med att jag får bara läsa 2400 kurser på komvux allt annat måste jag bara komplettera med ett prövning. Men hon sa att jag kan låta eng 6 till sist för den kan jag alltid läsa oavsett hur mycket poäng jag har. Så min fråga är vilka mer kan jag läsa på komvux oavsett om det överstiger 2400. Så jag kan planera och låta de kurserna till sist och läsa allt annat nu istället. För jag är rädd att ja läser det jag behöver och uppnår 2400 och blir inte antagen av komvux mer för att läsa andra kurser
    • Mikael : Det är omöjligt att ge dig råd i den frågan. Komvux har ofta begränsade resurser och hittar på lokala regler för att inte ta in på kurserna "i onödan". Det kostar pengar att ge undervisning. Komvux måste prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund", dvs de som saknar grundskolekompetens. Du, som nästan är klar med gymnasiet är mycket lägre prioriterad. Det är också svårt för mig att tolka det som du återberättar av det som SYV på din komvux har sagt. Be din SYV ta kontakt med oss, så reder vi ut detta tillsammans.
    • : Okej. Jag passar på och frågar dig. Man behöver ju en bra betygsnitt för att gå in på högskola gäller det samma sak för yrkeshögskola. Jag menar behöver man också häg betygsnitt. Räknar yrkeshögskola betygsnitt på samma sätt som vanlig högskola
    • Anna : Svar på din fråga om Yrkeshögskola är att det är alltid bättre att ha högre betyg (än lägre betyg) men yrkeshögskola ser också till din arbetslivserfarenhet (även praktik) och gör ofta egna antagningsprover i de ämnena som de tycker är viktiga för att klara av utbildningen. Ibland kan man komma in på en yh-utbilning även som obehörig. Jag tycker därför att du definitivt bör söka till alla dem yh, som du tycker är intressanta för dig. Hela utbudet finner du på www.yhguiden.se
    • : okej. Men jag tänkte även fråga. i mitt studiebevis står det att jag har F i mate 1a och den ska jag kompletera. men vad är då matte 1b och 1 c är de det som kommer efter matte 1a. och när man tillexempel behöver matte 2 som en behörighet tillexempel för att bli lärare ska man då ha pluggat matte 1a 1b 1c för att sen kunna plugga 2a osv? jag förstår inte för att förut var det ju bara matte 1 och matte 2 mm
    • Milla : Matte 1a, 1b & 1c är "samma kurs" men som läses på olika gymnasieprogram - kan man förenkla det till. Har du godkänt betyg i Matte 1a, är du behörig att läsa Matte 2a och även kan du läsa Matte 2b direkt efter matte 1a. Det enklaste för dig är att läsa Matte 2a /om du har betyg i Matte 1a/ men om det på din komvux inte finns kurs Matte 2a, läs 2b i stället. Det går bra. :)
    • : Hej. Är vård administratör samma kurs som hälso och sjukvård administratör? Eller är den andra bredare kurs? Och hur det arbetsgivare på yrkeshögskola utbildningar är de lika värda som än högskoleutbildning
    • Anna : yrkeshögskola är en annan studieform (än högskola) men båda är eftergymnasiala utbildningar. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Merna!

    Jag har hittat 16 yrkeshögskoleutbildningar  inom det område som intresserar dig.

    Klicka på blå text ovan, så kommer du till listan på de YH som jag tror kan vara av intresse för dig.

    Yrkeshögskola är en annan studieform, ej detsamma som högskola. Dock är yrkeshögskola också en eftergymnasial utbildning. YH-utbildning innehåller minst 25% praktik, ofta mer och det är mer praktiska utbildningar (på högskola är det ofta mer teoretiska utbildningar som även är längre och innehåller mindre praktik).

    Vård-administratör och Hälso- och sjukvårdsadministratör kan vara samma utbildning med olika namn eller så finns det kanske någon skillnad, t.ex några kurser som inte är exakt samma eller olika mycket praktik som ingår. Utbildningarna behöver ej heller vara exakt lika långa på olika skolor och orter. Varje yrkeshögskoleutbildning gör sin egen antagning, helt oberoende av alla andra utbildnignar - och det är bra att söka till många olika samtidigt och sedan ser du var du kom in. Kommer du in på flera olika yrkeshögskoleutbildningar, kan du sedan välja och tacka Ja eller Nej till dem. Det är vad jag råder dig till att göra.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA