Oscar

    Hej! Jag har läst ett fullständigt gymnasieprogram om 2500 poäng. På antagning.se står det att man sedan ska ta -100 poäng för att gymnasiearbetet inte räknas med om man inte har läst någon utökad kurs vilket betyder att jag då ska dela med 2400. Men jag har läst en utökad kurs om 100 poäng, ska jag då dela med 2500 ändå när jag räknar ut mitt jämförelsetal? Mvh

    • Anna : Jag har skrivit ett nytt (och krångligt) svar. Detta pga det är oklart för mig - om du har matte 3 i ditt exam.bevis markerat med "U" eller läste den senare, efter gymnasiet? Jag vet inte heller om din högskoleutbildning kräver matte 3 för behörighet. Och jag vet inte heller om du även utan matte 3 redan uppnår max i meritpoäng. ... därför blir det krångligt när jag ska berätta om hur det blir i alla de olika situationerna.
    • Anna : Läs både mina kommentarer - till din fråga och till Mikaels svar + mitt separata SVAR på din fråga. Svara gärna på de frågorna som jag har ställt eller så får du gå prata med SYV på komvux: hen kommer fråga om vilken behörighet som just din högskoleutbidlning kräver (särskild behörighet) + kan ha dina betyg "framför näsan" och därför kan ge ett svar som gäller just för Dig!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det beror vilken kurs du har som utökad - var god svara Vilken "U"-kurs du har i examensbeviset och om den är Godkänt eller F-betyget.

    • : Jag läste samhällsprogrammet och sedan lade jag till matematik 3b och jag fick godkänt.
    • Anna : Lade till 3b, skriver du - på vilket sätt? Ingår inte 3b i ditt exam.bevis utan finns på ett separat dokument? I och för sig blir det exakt samma svar i detta fallet: om du har matte 3b som "U"-kurs i ditt exam.bevis eller om du har det på ett separat dokument (men du kan då prövas i Olika urvalsgrupper).
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    så här är det: du söker till högskola/universitet i Sverige med ditt MERITVÄRDE, som är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen. Om man ej har ngra meritp., blir Jmf = meritvärde
    Matte 3 ger meritpoäng till de högskoleutb., som ej kräver den kursen, utan endast lägre mattekunskaper, t.ex matte 2.
    Om matte 3 krävs för särskild behörighet då ger inte matte 3 meritpoäng; men i båda fallen räknas ÄVEN BETYGET I MATTE 3 in i ditt Jämförelsetal - detta pga en kursen antingen krävs för särskild behörighet och i annat fall: ger meritpoäng.
    ****
    Du räknar alltså alla kurser från ditt examensbevis (bortse från GA, gymnasiearbete) + du räknas också in betyget i matte 3.
    Det blir då att "dela med 2500poäng" som gäller då du räknar in kurserna som motsvarar 2500poäng.

    Skillnaden på att ha matte 3 som "U"kurs i ditt examensbevis eller att ha den kursen på ett separat dokument som du fick senare än datum för examensbevis:
    - om du har matte 3 som "U"kurs i ditt examensbevis blir det i praktiken som om du hade den kursen som "vanlig kurs" för betyget kommer ändå räknas in - detta pga att matte 3 antingen krävs för särskild behörighet ELLER ger dig meritpoäng; Undantag: om du redan utan matte 3 har max i meritpoäng som är 2,5 och matte 3 betyget är samtidigt lägre än snittet av de övriga betygen, kommer betyget i matte 3 i så fall ej räknas in (men om matte 3 krävs för särskild behörighet, kommer betyget under alla omständigheter räknas in).
    - om du har matte 3 på ett utb.dokument som är utfärdat senare än datum för ditt exam.bevis då är det en Komplettering; du prövas i så fall med det betyget inräknat i BII, kompletteringsgruppen;
    och om din högskoleutbildning inte kräver matte 3, alltså du är Behörig även utan matte 3, prövas du i BI, direktgruppen utan matte 3-betyget inräknat och samtidigt prövas du i BII, kompletteringsgruppen, Med matte 3-betyget inräknat (om det höjer ditt meritvärde).
    Krångligt; många och ganska så komplicerade regler!
    Därför är det bra att veta hur just Du har det: är matte 3 en "U"kurs som står på ditt exambevis
    eller fick du betyget i matte 3 senare, efter gymnasiet?
    ****
    Ännu ett alternativ skulle kunna vara att man har matte 3 som "U"kurs på exam.beviset men senare Höjer betyet i den kursen och det högre betyget finns i så fall på ett separat dokument (för att inget kommer ändras i examensbeviset).

    • : Jag läste matten på komvux efter gymnasiet
    • Anna : Behöver du matte 3 för särskild behörighet till din högskoleutbildning?
    • : Ja!
    • Anna : Om du har kompletterat med den kursen som gör dig Behörig, då prövas du endast i BII, kompletteringsgruppen (detta för att du utan kompletteringen inte är Behörig).
    • : Så jag ska alltså dela med 2500 för att få fram mitt jämförelsetal?
    • Anna :

      ja. Eftersom du räknar in Betygen från kurserna som motsvarar 2500p. då delar du också med 2500. :)

    • : Stort tack!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer