Lisa
    Tjeenare.
    Jag går ettan i gymnasiet (flygteknik)
    Och jag läste någonstans att om man får 2F eller fler så måste man gå om ettan.
    Är det sant?
    Och hur går man om ettan igentligen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Det finns ingen sådan generell regel om hur många F man bör eller kan ha får att kunna/få eller "måste" gå om ett år på gymnasiet.

    Det är rektors beslut som gäller om en elev ska få möjlighet att gå om ett år på gymnasiet.

    Du måste inte gå om, du får fortsätta vidare, trots "hur många F som helst". Dock kommer du inte uppfylla kraven för examensbevis med för många F eller med F i "fel kurs".

    Det är ett undantag & en möjlighet, som ibland finns (rektors beslut gäller).

    Om man får gå om ett år och du, som elev, vill det - då läser du med den nya klassen men kan "slippa" läsa de kurser i vilka du redan har godkända betyg i. I praktiken blir det ofta så att eleven går om alla kurser och i fall hen får högre betyg, då är det det högre betyg som gäller.

    Ibland kan eleven läsa ANDRA KURSER på de timmarna som kurserna går i vilka eleven redan har godkända betyg (det ser man på skolan lokalt om  sådan möjlighet finns).

    Om du hittar var du läste om "att om man får 2F eller fler, måste man gå om ettan", får du gärna skicka en direkt/snabblänk till oss, så får vi se vad det är för en sida som ger den info (kan eventuellt vara någon lokal "regel" eller "riktlinje" som någon skola införde på sin skola).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA