Clara
    Hej! Jag ska börja i 8an nu och har ungefär 300 i meritpoäng. Jag vill ju få en bra utbildning men jag vill inte sitta i skolan hela dagarna. Först var jag säker på att jag skulle gå ekonomi då min bror går det och det lockar mig att få starta eget företag. Men sen när jag hörde om handelsprogrammet så skulle jag helst vilja gå det. Även att man kan få vara lärling verkar jättekul.

    Men när jag kollar på antagningsstatistiken så ser de ut som att väldigt få skolor har högre än 170 i median. Det känns då lite som att kasta bort sina betyg till något dåligt.

    Skulle kunna tänka mig att gå ett annat program men helst bara om de har praktik eller bara så att man kan få ett jobb efter gymnasiet direkt och sen plugga vidare efter något år.

    Så hur ska jag tänka? Något kul där man lätt får jobb men inte ett jättebra jobb eller tvärtom?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Clara!

    Mitt råd är att du går på så många gymnasiemässor och öppna hus på gymnasieskolorna som du kan, info om vad som finns att besöka finns på www.gymnasieguiden.se/events

    och att du också kikar på yrken på www.framtid.se där det finns två tusen yrken att titta på...

    Studie- och yrkesvägledare

    Du som ska börja åk 8 har ännu 1,5 år på dig att bestämma dig ang. Gymnasieprogram - på den tiden kanske ngt nytt program skapas eller andra stora förändringar i utb.systemet inträffar; det är för tidigt att bestämma sig!;)

    men det är jättebra att du är ute i god tid! Det är också mycket bra att du är duktig i skolan och har höga betyg! Fortsätt så!!!