David

    Hej! Jag bytte linje i 2an vilket resulterade i att jag nu har läst fler kurspoäng än de obligatoriska 2500 poängen (Jag har läst 2850 poäng totalt). Nu undrar jag om man teoretiskt sett kan ta examen med låt säga 350 poäng F om man har läst 2850 totala poäng, eftersom man fortfarande fyller kraven för att ha minst 2250 godkända poäng? Tacksam för snabbt svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    det finns rätt så många olika krav för att få ut examensbevis, inte endast totalt antal godkända poäng.
    Kraven är många och ibland svåra att förstå sig på, om man inte dagligen jobbar med just den frågan. Från exam.bevis från Gymnasiet är även rätt programstruktur (som är olika för varje nationellt program) som måste följas. (På komvux är det friare: vilka kurser som får ingå i exam.bevis).

    Jag undrar: har rektor på din skola fattat beslut om Individuellt anpassat (för dig) program? Det görs ofta när eleven byter program. Om ja - framgår av rektorns beslut vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis.
    Om nej - måste ditt exam.bevis följa den "vanliga mallen", alltså du måste ha bl.a alla kurser inom en av inriktningar + tillräckligt antal poäng kurser som får (på ditt program) läsas som programfördjupande.
    Vilket program och vilken inriktning kommer du ta examensbevis ifrån? Det är en jätteviktig fråga om det ej finns beslut om individ.anpassat program (som rektorn ev fattade när du bytte program).

    • : Okej! Jag får höra av mig till min rektor angående min studieplan, tack för ditt svar!
    • Anna : Visst! gör det. Lycka till!