Aliyah
    Hej,
    Det är så att jag precis gått ut 9an och fått tillbaka mina betyg. Jag har 8 stycken F sammanlagt inklusivt kärnämnet matte. Jag har totalt 97.5 betygspoäng och ska börja på gymnasiet i år. Jag vill så gärna gå på inriktningen samhällsbeteende men jag vet att jag måste gå på preparandutbildning.

    Min fråga till er är alltså finns det fortfarande en möjlighet för mig att gå på samhällsbeteende så fort jage klar med IM? Och hur lång tid skulle det ta för mig att komplettera matten och börja direkt på en annan linje?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej D,

    Jag förstår att du vill komma in på Samhällsvetenskapsprogrammet. Men som det är nu, så saknar du de nödvändiga förkunskaper, tyvärr.

    Du måste ställa in dig på att läsa ett läsårpreparand>> eller på ett annat IM program >> och söka till åk1 på gymnasiet till hösten 2018.
    Hur lång tid det kommer att ta för dig att läsa upp ämnena till godkänt nivå beror på många olika saker: det spelar stor roll hur långt ifrån godkänt nivå du befinner dig nu; din motivation; hur mycket tid du kan lägga ner på dina studier och mycket annat.

    Att bli antagen till ett nationellt program från IM mitt i läsåret - förekommer i princip inte alls. Därför att det är orimligt att utsätta dig, som elev, för att behöva läsa ikapp alla de "förlorade" veckorna som eleverna läste på exempelvis Samhällsvetenskapsprogrammet>> och du inte var med. Lärarna på gymnasiet kan inte heller lägga ner tid på att hjälpa elever att läsa ikapp, för lärarna har fullt upp med att ta hand om de elever som var med från början.

    Därför är upplägget sådan att du har ett läsår på dig att läsa upp matematik och även de andra ämnena som du vill eller behöver läsa upp. Du gör sedan ansökan till åk1 på gymnasiet till hösten 2018.

    Om du under IM-året blir behörig till SA, kommer du delta i konkurrensen om en gymnasieplats på SA. Vi hoppas givetvis att du blir behörig och att du kommer in på SA, men det som är rimligt att anta att det blir till hösten nästa år.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Förstår inte vad du menar med att jag ska börja 2018? Jag har redan ansökt om gymnasium och lagt till ett preparandeutbildning som ett val för säkerthetskull, jag ska börja på gymnasiet i år.
    • Mikael : Gymnasiets Svenska NATIONELLA PROGRAM är tre-åriga. För att kunna komma in på ett Nationellt program måste man bli behörig och bland annat ha godkänt betyg i Matematik från grundskolan. För att bli behörig till Samhällsvetenskapsprogrammet måste man ha minst 12 godkända betyg från grundskolan, och av dem godkänt betyg i matematik. Om man först läser på gymnasiets IM-programmet och sedan på ett Nationellt program, blir gymnasietid minst 4 år. IM är gymnasiala utbildningar men inte på de NATIONELLA PROGRAMMEN utan på Introduktionen, som är på sätt och vis "förberedande till gymnasiet" utbildning.
    • Mikael : Du får gärna be om ett Samtal med en studie- och yrkesvägledare på din nuvarande skola, som kan förklara mer ingående. Vi svarar gärna på alla frågor, men vi kan inte förändra reglerna. Utan godkänt betyg i matematik från grundskolan kan man inte komma in på ett Nationellt program. Om man sedan, året därpå, kommer in på ett Nationellt program, till exempel på SA - läser man i 3 år mot Examensbevis. Om du under läsåret 2017-18 läser preparand, kan du från hösten 2018 förhoppningsvis komma in på ett Samhällsvetenskapsprogrammet och få examensbevis i juni 2021.
    • : Tack för ditt svar men min sista fråga är går det att plugga fler ämnen på preparerandeutbildningen?
    • : Allstå kan jag plugga upp betygen jag haft F i för att kunna få godkänt i 12 ämnen för att komma in på samhälls linjen? Jag har betyg i 9 stycken ämnen från grundskolan är det möjligt att jag kan plugga och få betyg i 3 ämnen till inklusivt matte, går det även med fler en domhär 3 ämenerna?
    • : Som ett exempel kan jag plugga upp betygen Geografi, kemi, biologi och matte på 1 år på preparandeutbildningen, eller går det bara att plugga upp 1 betyg?
    • : och är det möjligt att få högre betyg än E på alla dessa ämnen?
    • Anna : På preparand gör man Individuell studieplan för varje elev. Om du säger till SYV på IM, preparand att ditt mål är att bli behörig till Samhällsvetenskapsprogrammet, gör ni studieplan för dig som inkluderar matte och de andra ämnen som du beöver få godkända betyg i för att bli behörig.
    • Anna : Det är möjligt att plugga upp många betyg på preparand och det är möjligt att få högre betyg än E. Man får det betyget som man "förtjänar", dvs som motsvarar elevens kunskaper i slutet av kursen.
    • : Tack så hemskt mycket för eran hjälp och era svar, känner mig mycket mer lättad nu då jag vet hur systemet fungerar!!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret