Sara
    Hej,
    Jag ska till Asien och resa i några månader. När jag kommer tillbaka tänker jag att jag ska söka högskola. Jag har upptäckt att jag gillar att hålla på med administrativa uppgifter. Schemaläggning, dokument, strukturera upp osv.
    Jag känner direkt att det är en djungel att leta efter en utbildning/yrke som passar mig. Det jag undrar om jag kan få hjälp med är var jag ska börja leta? Är det bara högskola som gäller? Eller finns det gymnasieutbildningar jag kan gå?
    Jag har gått gymnasiet redan så hur funkar det då?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    jobb som Administratör >> kan man få utan någon eftergymnasial utbildning, om man har tur. Det finns olika typer av administration, ex. schemaläggning och man kan jobba som just Schemaläggare>>. Många ggr kan man bli upplärd på arbetsplatsen efter anställningen.

    Dock finns det utbildningar på olika nivåer, bl a på högskolor och yrkeshögskolor, och du har rätt att det är en djungel av utbildningar och kan vara svårt att veta vilken utbildning som skulle passa dig bäst.

    Kika gärna på andra administrativa yrken, ex. Utbildningsadministratör >> och Registrator >>. Inom andra yrken ingår Administration som en stor och viktig del - ex. Bygglovshandläggare >>.

    ***
    Till vårdadministratör >> utbildar man sig på en yrkeshögskola. Yh-utbildningar är mycket anpassade till arbetsmarknadens behov och uppstår och "försvinner" med kort varsel, eftersom de "följer arbetsmarknaden". I februari varje år kan man se stora ändringar i yh-utbudet, efter beslut från Myh, Myndighet för yrkeshögskola. Se den aktuella utbudet av yh-utbildningar på www.yhguiden.se
    Yh-utbildningar till med.sekreterare /vårdadmin/ - som redan är beviljade att starta hösten 2018 och våren 2019 kan du se på www.yhguiden.se/resultat?Education