Nargis
    Hej, jag ska snart välja gymnasie och jag har några funderingar över hur jag kan lättast bli advokat efter gymnasieutbildningen. Jag vill antingen läsa Samhällsprogrammet med inriktning Samhällsvetenskap eller IB programmet (om jag vill då bli advokat utomlands). Kan man vara mindre behörig av att läsa de programmen istället för ekonomi juridik och blir det svårare att bli advokat? Kommer den inriktning eller program du väljer kunna påverka vilken typ av advokat du vill bli eller vilka specifika områden du vill arbeta inom?

    Tack för hjälpet i förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nargis,
    i Sverige ställs det inga krav på att ha läst juridik innan man kommer in på juristprogrammet, som är 4,5 årigt program på universitetet. Det spelar, alltså - för behörighet - ingen roll om man läser /på gymnasiet/ på Ekonomi-juridik eller Samhällsvet.programmet eller ngt. annat program; man kan t.ex läsa på yrkesprogram också; bara man blir Behörig till just juristprogrammet (särskild behörighet är godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b); sedan gäller det att ha tillräckligt höga betyg eller tillräckligt högt resultat på högskoleprovet för att i konkurrensen få plats på juristprogrammet.
    *****
    Hur man antar till juridiska utbildningar i utlandet - måste man fråga någon som jobbar med de frågorna, i det landet där man vill läsa.
    IB-programmet rekommenderas i första hand, om man siktar på utbildningar på universitet i andra länder, utanför Sverige.

    Går man IB-diploma-programmet och får ut IB-diplom med tillräckligt höga betyg, kan man komma in på juristprogrammet (eller ngt. annat högskoleprogram) även i Sverige.
    Så, om du inte vet säkert om det är i Sverige eller i utlandet du vill läsa på universitetsnivå, kanske är det bäst du söker i första hand till IB-programmet i så fall.

    Hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!
    Mikael syv