Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,

    det är en viktig och intressant fråga du ställer - om ämneskombinationer för lärare. Dock är det svårt att ge ett svar eftersom både svenska och samhällskunskap är obligatoriska ämnen både på grundskolan och på gymnasiet. Det är flera kurser (eller poäng) i svenska som är obligatoriska, jämfört med samhällskunskap, men det kan också vara så att det är fler som utbildar sig till lärare i svenska.

    Personligen skulle jag välja kombinationen religionslärare och svenska lärare. Detta pga att på så sätt kan man variera mer... jag menar att för mig skulle det vara lite för enformigt att undervisa i relitions- och samhällskunskap, då jag upplever dem som ganska "närliggande" ämnen /vilket är min åsikt, och inte någon allmän sanning så klart... :) /. Jag skulle välja svenska alltså... men jag kan inte säga vad du bör göra.
    När en rektor söker en ny lärare att anställa - vill hen oftast "ersätta" den läraren som "försvann", som t.ex gick i pension, men det går inte på förhand veta om det är religion/svenska eller religion/samhällskunskap som behöver ersättas.

    Allmänt så är det fler svenska-timmarsundervisning i skolan /gäller både grund- och gymnasieskolan/ än samhällskunskaps-undervisningstimmar; men det kan också vara så att det är fler som utbildar sig till svenskalärarna, t.ex är det rätt vanligt att man läser för att bli lärare i svenska och engelska eller i svenska och ngt. annat språk, t.ex franska eller tyska.

    Vet inte om mitt svar blir till hjälp för dig. Du får gärna samråda med studievägledare på lärarutbildningen, med lärar-facken och fråga rektorer på skolorna. Min gissning är att man kan få alla möjliga svar, då är det ingen som egentligen vet vilken kombination som lättare ger jobb.

    Sedan är det /tyvärr/ också så att man kan få jobb som Obehörig lärare; få undervisa i ämnen i vilka man inte är behörig /pga lärarbrist/.

    Mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare