Malin
    Hej!
    Jag går andra terminen på Ämneslärarprogammet. Är i botten logoped men har valt att sadla om. Hursomhelst, för närvarande läser jag kombinationer svenska/svenska som andraspråk. Tänkte att det kunde vara fint att kombinera ihop med min logopedlegitimation. Har dock gått och blivit osäker på svenska som andraspråk. Tror egentligen att ämnet skulle passa mig perfekt men klurar på hur arbetsmarknaden ser ut med min kombination? Med andra ord, bör jag byta andraämne för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden?

    Sinnes tacksam för svar!
    Malin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    jag tycker du tänker rätt dvs att det vore ganska klokt att försöka byta ditt bi-ämne.
    Jag tänker så här:
    svenska-lärare undervisar rätt ofta även i SAS, svenska som andraspråk /det är inte alls omöjligt att få göra det om behörig lärare i SAS saknas och behövs/; ang. behovet av SAS -lärare... under några av de senare år var behovet av SAS -lärare rätt stort och många har omskolat sig eller fått fasta tjänster även utan att vara behöriga sas eller sfi-lärare. Behovet av sas och sfi-lärare går nu ner... och hur situationen kommer att se ut på några års sikt vet vi inte men det är inte alls omöjligt att behovet av sas och sfi-lärare kommer ej bli så stor framöver. Och skulle det behövas, så ska du som behörig svenska-lärare, kunna undervisa även i sas och i sfi. Så tänker jag.
    Med utgångspunkten av våra tankar /dina och mina/ - så vill jag råda dig att fundera över att faktisk ta och byta ditt bi-ämne.
    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Först och främst, tack för snabbt svar! Det är inte så att DJ sitter
    • : Först och främst, tack för snabbt svar! Det är inte så att du har något förslag på vilken kombination jag borde satsa på?
    • Anna : Matematik och Engelska är, förutom svenska - de "stora ämnena" i den svenska skolan. De är obligatoriska för alla elever i grund och gymnasieskolorna. Men om du har ett stort intresse för ngt. annat ämne - kanske du bör satsa på det ämnet där ditt stora intresse ligger...