Edvin
    Hej! Jag heter Edvin och är 19 år gammal. Jag tog studenten nu i somras (Juni 2015) och har sedan dess jobbat och funderat kring vad jag vill plugga vidare till. Läraryrket har verkligen blivit intressant för mig och jag funderar starkt på att utbilda mig till just lärare. Men jag har lite frågor kring ämneskombinationer.

    Det är ju två ämnen man ska välja, ett huvudämne och ett andraämne. Jag vet redan nu att det är Engelska jag vill ha som huvudämne men är fundersam kring andraämnet. Av det jag läst på internet verkar det som Engelska tillsammans med ett annat språk, Svenska/Tyska/Franska/Spanska eller Matematik är det som eftertraktas.

    Nu är det så att jag inte känner mig sugen på att välja något av dessa ämnen utan är betydligt mer intresserad av Historia/Geografi/Samhällskunskap. Hur ser det ut med en sådan kombination? Till exempel: Engelska/Geografi? Eller ska jag försöka välja det som är eftertraktat om jag vill få en heltidstjänst?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Edvin!
    Så roligt att du vill bli lärare!
    Du har tagit reda på mycket fakta, är välpåläst, det är också jättebra!

    Ang. Ämneskombinationer:
    Om du vill bli lärare i Engelska/Geografi - så tänker jag så här
    1. du blir även behörig att undervisa i samma ämnen på grundskola och i fall det inte går att få heltidstjänst på gymnasiet, kanske du kan jobba både på gymnasiet och på grundskola samtidigt. På grundskolan läser alla elever geografi.
    2. det är "bättre" att välja Engelska i kombination med Historia eller Samhällskunskap, tänker jag - och speciellt om du vill ha en heltidstjänst på gymnasiet (detta pga historia och samhällskunskap läses på alla gymnasieprogram, och geografi gör inte det. Dessutom krävs just Samhällskunskap ofta för Särskild behörighet till olika högskoleutbildningar och pga elever på yrkesprogram önskar läsa en kompletterande kurs Samhällskunskap 1a2, 50 poäng, som egentligen inte ingår i yrkesprogram; Historia krävs t.ex. för Polisutbildningen.
    3. som gymnasielärare kan du även undervisa på komvux och även där har jag svårt att tro att det är många som vill läsa Geografi (jämfört med Historia och Samhällskunskap - som är obligatoriska ämnen).
    4. å ANDRA SIDAN - om alla tänker som jag, blir det brist på behöriga lärare i Geografi och då har du "guldläge" som behörig lärare.
    5. men ÄNNU Å ANDRA SIDAN - så är Geografi på gymnasiet obligatorisk att läsa bara på en av inriktningar på SA, http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf men den får läsas som programfördjupande på t.ex. Humanistiska programmet http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HU.pdf och det får definitivt läsas inom Individuellt val, men om få elever väljer det?

    Så ser det ut i dagens läge men vi vet att gymnasiet "tenderar att" göras om genom olika reformer med jämna mellanrum och det är jättesvårt att förutspå hur gymnasiet ser ut om t.ex. 10 år och även om 5 år, när du ska söka jobb som lärare.

    Jag vet inte om mina resonemang är till hjälp för dig.... :) Jag menar att det finns för- och nackdelar i båda varianterna: du spelar "safast" om du väljer Engelska/Samhällskunskap, lite mindre "safe" med Eng/Historia och "gamblar" med Eng/Geografi men å andra sidan, kanske är det klokast att välja det ämnet som du gillar mest: vi vet inte hur gymnasiet ser ut i framtiden och det kan bli brist på lärare i "udda ämnen" :) som t.ex. Geografi (och med "udda" menar jag ämnen som inte läses som obligatoriska på alla program).

    Du kan även läsa på http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen och höra med Studievägledare på Lärarutbildningen (kanske på flera olika runt om i Sverige). Hör av dig sen och berätta vad de på Lärarutbildningar säger om ämneskombinationerna! Det ska bli väldigt intressant att få veta!

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla! Tack så mycket för ett snabbt svar. Självklart är dina resonemang till hjälp för mig :), för även om jag gillar Geografi mest av dessa ämnen så ligger inte Samhälle/Historia långt ifrån. Det jag funderar över mest är skillnaden mellan hur stor chans till jobb man har med Engelska/Samhällskunskap jämfört med Engelska/Svenska. Men som du säger är det ju svårt att förutspå hur gymnasiet ser ut om 5-10 år.
    • : Men jag ska höra runt lite med Studievägledare på olika utbildningar och även se vad de har att säga. Återigen, tack för hjälpen :)
    • Anna : Svenska är ett obligatorisk ämne på alla gymnasieprogram och det är flera kurser, Sv 1, 2 och 3 som finns. + Svenska som andraspråk 1,2 och 3. I brist på behöriga lärare, undervisar lärare i Svenska även i Svenska SOM ANDRASPRÅK. Jag skriver även ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    det är inte lätt det där med att välja en kombination på ämnen till lärarexamen! ;)
    Eftersom det är oklart hur skola i Sverige ser ut i framtiden (gymnasiet kanske blir obligatoriskt att läsa också, till exempel) - då är det lika bra att satsa på de ämnen som du "brinner för", tycker jag.
    Om man är mycket bra på någonting, så är det allt som oftast så att man (till slut - det kan ta lite tid) - hittar ett jobb där man blir uppskattad och som man trivs med.

    Dessutom, kan man med lärarexamen även söka rektorstjänster (bl a biträdande rektor eller grundskolechef eller gymnasiechef) - om man så vill. Och i så fall blir det lite mindre viktigt i vilka ämnen man är behörig till att undervisa.

    Du kan också - på sikt - ge dig in i forskningsvärld: att forska fram nya undervisningsmetoder och/eller undervisa på högskolan (på lärarutbildningen).

    Mycket blir lättare om man "brinner för" sina ämnen. Det tycker i alla fall jag.

    Givetvis är det bra att höra sig för och lyssna på alla. Sedan är det ju du som bestämmer.

    Ett förslag: i stället för att söka till lärarprogrammet, kan du först läsa tillräckligt många poäng i dina undervisningsämnen. Då skjuter du fram beslutet om ämneskombinationen. Du kan börja läsa Engelska och du måste få 120 hp, vilket tar 2 år på heltid. Du "vinner" 2 år på så sätt att du först om 2 år behöver veta vilket annat ämne du ska läsa hp (högskolepoäng) i.

    Jag undrar också om du vet att du på högskolan får läsa på 150% av heltid (som max) - man kan bli antagen till 45hp, som är 1,5 heltid. Gör inte det första terminen, kanske, men till andra terminen - om du vill - skulle du kunna läsa på 150% och på så sätt kan du få dina 120 hp i eng på 3 terminer (om du läser termin 2 och 3 på 150% av studietakt).

    På så sätt skulle du kunna (kanske) bli behörig i 3 ämnen på gymnasiet... det är bara en tanke?.. :) eller bli behörig i 2 ämnen men på kortare tid.
    3 terminer i eng och 2 terminer i "det andra ämne" - om du läser på 150% av heltid. Sedan är det KPU 3 terminer - på så sätt skulle du kunna bli behörig gymnasielärare i 2 ämnen på 4 år.

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp för dig!
    ANNA
    • : Hej! Tack för svaret, detta är alternativ som jag inte ens tänkt på som möjliga tidigare. Väldigt intressant. Det blir ju att plugga till hösten så har fortfarande en del tid kvar på mig att bestämma mig. Så jag ska tänka över allting så kommer jag förhoppningsvist fram till hur jag vill göra :) Återigen tack för svaret och all hjälp.
    • Peter : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Om du vill, kan du Gilla Fråga SYV på Facebook, här är vår sida på FB: https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts