Alexandra

    Hej Jag läser sista året på NA programmet och är osäker om jag vill läsa vidare till sjuksköterska eller gymnasielärare i engelska. Jag tycker om hälsa och sjukvård men även engelska. Problemet med sjuksköterskeyrket är att det är låg lön och dåliga arbetsförhållanden. Man hör alla dessa skräck historier om folk som säger upp sig och sjukskriver sig. Om jag blev ssk. skulle jag nog specialisera mig vidare. Jag har passion för omvårdnad och älskar att hjälpa människor. Problemet med ämneslärare utbildningen är att den är så lång hela 5,5 år. Vilket yrke tycker du vore bäst? Baserat på lön, arbetsförhållanden, tillgänglighet i framtiden och internationella möjligheter?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    jag är nyfiken på vad du menar med "internationella möjligheter"? Är det att resa mycket eller att jobba i ett annat land?
    Jag ser att du är 19 år, det är ganska så ungt, du behöver faktiskt inte läsa vidare direkt, du kan jobba ett tag innan du söker vidarestudier. Det är inte så att alla läser vidare direkt efter gymnasiet; och de som läser vidare - av de inte alla har hittat rätt direkt, utan det finns fall när folk hoppar av sina utbildningar eller går färdigt en lång utbildning men vill sedan inte (eller t o m inte kan) jobba inom det yrket.
    Om du är osäker, så tycker jag du bör avvakta och göra ngt. annat ett tag, t.ex jobba eller om du inte kan få jobb, kanske få praktik eller, om du har råd, resa lite och fundera...
    Å andra sidan, så kan du ju söka till eftergymnasiala utbildningar, för att även om du kommer in, så behöver du inte tacka Ja till erbjuder studieplats. Du kan tacka Nej till erbjuder utb.plats. Mellan idag (mitt i oktober) och när det blir dags att börja läsa en eftergymnasial utbildning - kommer det att gå 10 månader och det är i din ålder ganska Låååååång tid; du kan på den tiden komma på andra tankar och kanske intressen dina förändras ganska mycket.
    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se

    Men just svar på de frågorna du ställer - om att jämföra yrken Sjuksköterska och lärare i Engelska (antar att du menar Gymnasielärare... men du skriver inte vilket ditt andra undervisningsämne i så fall blir...) - så kika gärna på yrkesbeskrivningar: yrke Sjuksköterska och yrke Språklärare. Det är och även i framtiden (enligt prognoser) blir brist inom yrken sjuksköterska och läraryrken.
    Ang. längd på utbildningen, så skriver du att du vill vidareutbilda dig efter ssk-programmet och för att bli en Barnmorska måste man i så fall läsa 1,5 år till - så blir utbildning 4,5 år. Men för att bli antagen till Barnmorskeprogrammet måste man vara legitimerad sjuksköterska och ha arbetat minst ett år. Så det tar 5,5 år efter gymnasiet, som kortast, att bli en barnmorska, t.ex... Det finns annars många andra vidareutbildningsmöjligheter för sjuksköterskor.
    För lärare finns det möjlighet att bli Förste lärare (med upp till 10 tusen mer i lön, än "en vanlig lärare") och Biträdande rektor och Skolledare (t.ex gymnasiechef)/Rektor.

    Studie- och yrkesvägledare