Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nour!
    De sökbara högskoleutbildningar hittar du på www.antagning.se
    Leta efter passande högskole-universitetsutbildningar kan man även på lärosätenas gemensam webbplats: www.studera.nu
    Jag kan tyvärr inte hitta att den ämneskombinationen som du efterfrågar erbjuds från höstterminen 2022 i Stockholm, se själv i listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?
    Du får gärna ringa till Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskoleutbildningar och be om hjälp att hitta en utbildning som passar dig. du kan t.ex ringa 0771-550720 på vardagar kl.9-16
    Ett alternativ till ämneslärarprogrammet är att "gå via KPU". KPU står för Kompletterande Pedagogisk utbildning. Du läser i så fall 120 högskolepoäng i ditt första undervisningsämne och 90 hp i ditt bi-ämne (andra undervisningsämne) och söker sedan till KPU som är en pedagogisk utbildning á 90 hp. På så sätt får du i slutet av KPU examen som gymnasielärare i 2 undervisningsämnen. Och gymnasielärare är också behörig att i samma ämnen undervisa även i årskurserna 7-9 på grundskolan. Om du blir gymnasielärare i biologi och psykologi kommer du bli behörig att undervisa i biologi även för grundskolans senare årskurser.
    tips! kika på yrkespresentationen Psykologilärare.
    Fundera på om du kan flytta och plugga på annan ort om relevant utbildning inte erbjuds i Stockholm.
    Se om du vill läsa 30 högskolepoäng biologi och sedan 30 högskolepoäng psykologi (till att börja med) för att bestämma sedan om du vill fortsätta läsa inom de ämnena och på sikt bli gymnasielärare i de ämnena.
    Ta kontakt med studievägledningen på Stockholms universitet - om du absolut vill plugga just i Sthlm.
    ***
    Exempel på ett program som kanske passar dig (förutom det den ges i Linköping): Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång biologi, 300 hp = fem år på heltid.
    Att läsa ett program är enklare och bekvämare. Om du kommer in på ett program har du platsgaranti på kurser som ingår i programmet. Att gå via KPU är osäkert. För det första så vet man inte om passande KPU kommer att erbjudas att söka till när det blir dags för dig att söka, och för det andra - så kanske du söker men ej kommer in på KPU.