William
    Hej! Jag har tänkt att plugga vidare till ämneslärare i matte och musik men jag vet att en behöver ha läst matte 4 för det. Jag tänkte då självklart att jag skulle behöva läsa matte 3 och 4 (har läst tom 2) men hörde ifrån en att det är matte 4 jag behöver och därför bara måste läsa just den kursen.

    Jag undrar också vilket som är det smidigaste sättet att komplettera kurser efter gymnasiet. Ska en kontakta sin kommun eller direkt till lärcentrum etc? Jag undrar även om en kan få någon form av studiebidrag om en som i mitt fall bara har enstaka kurser att läsa?

    Mvh
    William

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej William; kurser i matematik bygger direkt på varandra. Det är svårt /kanske omöjligt/ att få godkänt betyg i matematik 4 om man inte kan innehåll i matte på nivå 3.
    På nivå 3 finns det matte 3b och 3c. Matte 3b är mer fokuserad på Ekonomi och Matte 3c - mer på Naturvetenskap. Många tycker att det är lättare att få högre betyg i matte 3b än i matte 3c, men kanske inte alla... . Innehåll i mattekurser kan man se på www.matteboken.se

    Komvux brukar inte ge plats på matte 4 kursen om man ej kan uppvisa godkänt betyg i matte 3b eller 3c. Detta för att komvux vill försäkra sig om att hen som antas, har en rimlig chans att klara få godkänt betyg. Därför även om du ex har A betyg i matte 1 och 2, tror jag inte att komvux i din kommun kommer att ge dig plats på matte 4 direkt. Jag tror komvux i din kommun kommer kräva att du läser och får godkänt betyg i matte 3b eller 3c först.
    Ett annat alternativ är att i fall du tycker du kan innehåll i matte 3b eller 3c så pass bra att du direkt kan få godkänt betyg, utan att läsa kursen - anmäl sig till prövning. Får du godkänt betyg i prövningen i matte 3b eller 3c, kommer komvux godkänna dig som behörig att kunna antas till matte 4.

    Angående studiebidrag
    Varje mattekurs på gymnasienivå är en 100 poängs kurs, som läses på heltid på 5 veckor.
    Om du exempelvis fyller 20 år under år 2019 och inte i år - då kan du FÖR STUDIER PÅ KOMVUX få Studiemedel tidigast från 1 juli 2019; innan dess kan du få Studiehjälp (studiebidrag) men för det måste du tvunget läsa på HELTID. Studier på lägre takt än heltid ger inte rätt till Studiehjälp/studiebidrag.
    Om du ex. läser matte 3 och 4 efter varandra - och läser på kurserna på heltid, blir det 10 veckors studier och för de tio veckorna borde du kunna få studiehjälp/studiebidrag från CSN (som idag är på 1250 kr/månad).

    Var anmäler man sig till komvux- studier?
    komvux i sin "hemkommun". Med "hemkommun" menar man Folkbokföringskommun. Du kan exempelvis söka på din hemkommuns hemsida eller ringa till kommunväxel och be att bli kopplad till komvux /vuxenutbildningen/ och fråga om du kan boka tid hos en studie- och yrkesvägledare.

    Bästa hälsningar och hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA