SYV-besökare SYV

    Hej Wilma,
    det är så stor lärarbrist nu - så alla lärare "går åt".
    Om du tänker på lönen, så spelar det mest roll om du har Lärarlegitimation /eller inte/ och sedan hur duktig du är på att förhandla om din lön. Sedan kan man växa, göra karriär - mot förstelärar-tjänsten eller till lektor /försteläraren får 5 tusen mer i lön och lektor - 10 tusen mer än "vanliga lärare"/.

    Angående om utbildningen är "bra" eller "bättre" eller sämre... så är det extremt svårt att svara på; Det är UKÄ - Universitets kanslersämbete som ansvarar för tillsyn över högskoleutbildningar i Sverige; se info på deras hemsida eller kontakta dem.

    Jag tänker också på att mycket inom din utbildning kan bero på de enskilda högskolelärare och vilka lärare du kommer att ha är det ingen riktigt som vet /t.ex kan de lärare som jobbar idag bli föräldralediga, söker och får andra jobb eller går i förtidspension och nya lärare kommer att anställas, men ingen vet vilka - då man väljer bland de som söker jobbet; och tjänsterna är ännu ej utlysta - :)/.
    Sedan tänker jag på att mycket beror på dig som student; om uppgiften är att läsa igenom kapitel 1 till 5 i en viss bok, då läser vissa lite grand inom de kapitlen och andra lär sig all text utantill och tredje - läser hela boken 2 ggr och funderar mycket och ställer bra frågor till sin högskolelärare och får ut jättemycket ur varje föreläsning och varje sida man läser!
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    SYV