Milla SYV på FrågaSYV

    För att kunna ha en utökad kurs måste man läsa mer än de vanliga 2500 poäng. Läser du på mer än heltid? Har rektor beviljat dig att läsa en utökad kurs? Vilken utökad kurs har du nu i din studieplan?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : I min studieplan står det att jag läser 2700 p. Alltså 200 p mer. Jag valde att lägga till en kurs, men fick inte så bra betyg i det. Denna kurs står även som individuellt val och det gör även de andra två kurser som jag har valt som individuella val. Därför undrar jag ifall jag kan ändra den ena kursen som jag läste i ettan till utökad istället och kommer denna kurs att räknas med vid antagning till högskolan om just den kursen inte krävs till det programmet jag kommer söka in på? En annan sak som jag undrar är att, det är ett krav att jag måste välja minst två individuella val, men då överstiger det forfarande med 100 poäng. Kommer en utav mina individuella val att räknas bort då vid antagning till högskolan? För man ska väl ha 2500 när man söker in?
    • : Den kursen som jag skulle vilja ha som utökad är modersmål och om det går att ha den som utökad, kommer betyget som jag fick i denna kurs väl inte räknas in vid antagning till högskolan om man söker in på psykologprogrammet, eftersom denna program inte kräver att man ska ha läst modersmål?
    • : Oj, jag menar jag läser 3 individuella val totalt och det krävs att jag måste läsa minst två individuella val. Sammanlagt får jag 2700 poäng, kommer två av dessa kurser som jag har valt som individuella val att räknas som utökade kurser, även fast man måste ha två individuella val?
    • : Och om det inte går att ändra till utökad, går det att ta bort den kursen istället, eller är det försent då det har gått ca 2 år...?
    • Anna : Prata med SYV på ditt program på din gymnasieskola. Det är inte förbjudet att göra så som du önskar men det är din skola (rektor) som bestämmer. Examensbevis utfärdas enligt den Individuella studieplanen, din plan, alltså - så som det står i din Studieplan. Det är SYV på din skola som kan göra ändringar i din studieplan. Du kan inte själv bestämma hur ditt examensbevis ska se ut, tyvärr. Jag vet att det förekommer att gymnasieskolor både tar bort kurser och ändrar, byter "individ.val mot utökad" och gör andra "ommöbleringar" innan examensbevis utfärdas - med mål att eleven ska ha så högt meritvärde som möjligt. Egentligen är inte avsikten med utökade kurser att kunna göra så... men det förekommer. Men andra gymnasieskolor håller hårt på reglerna och "avsikter" och vägrar att retroaktivt ändra elevernas individ.studieplaner endast för att höja deras meritvärde. Det är tyvärr inte din rättighet som elev att kräva att skola ska göra ändringar endast med avsikt att höja ditt meritvärde.
    Läs alla kommentarer